Psykologifabrikens blogg

Du läser just nu Valbloggen

Baksidan med konkreta mål

Mål är något vi skrivit om flera gånger här på Psykologifabriken. Min kollega Alexander har till exempel lärt oss att varför vi bör behålla våra mål för oss själva. Generellt sett så brukar man säga att specifika och mätbara mål är att föredra och i många fall nödvändiga om man vill få till en beteendeförändring. […]

Läs mer →

A/B-test och experiment för en god hälsa och välansad frisyr

För snart ett år sedan träffade vi forskarna Dan Ariely och Mike Norton på konferensen Startup-Onomics, ett initiativ med målet att få fler företag att ha ett experimenterande förhållningssätt till sin verksamhet. Jag och mina kollegor tog verkligen åt oss av denna uppmaning och har sedan dess experimenterat med oss själva, vårt arbete och inte […]

Läs mer →

Därför är bilpooler inte mer populära

Så fort jag hör om någon som köpt en bil blir jag alltid lika sugen på att jämföra bilens kostnad med vad det hade kostat köparen att åka taxi och skaffa hyrbil alla de gånger han eller hon skulle använt bilen. Detta är givetvis inte något som gör mig populär bland bilägare men tankeexperimentet är […]

Läs mer →

Kläderna vi köpte men aldrig bar

Vi är nog flera som nu när sommaren kommit lagt undan våra vinterkläder och tagit fram vår sommargarderob. För mig och min sambo innebär detta alltid att vi hittar ett par plagg som vi aldrig burit men som vi ändå anser vara så kallade “kap”. I den sistnämnde personens fall så är detta ofta plagg […]

Läs mer →

Problemet med enkäter

Ett av många kända uttalanden från Steve Jobs är de om hans bristande tilltro till marknadsundersökningar. Jobs har bland annat sagt att människor inte vet vad de vill ha innan han visat det för dem. Visst finns det mycket sanning i detta, en enkät hade aldrig kunnat visa att iPad skulle bli en succé. Även […]

Läs mer →

Tankefällor vid lån och att göra-listor

Jag ska nu göra något jag verkligen inte gillar att göra: att dra stora växlar av en forskningsrapport och direkt applicera dess fynd på ett helt annat område. Har full förståelse om alla VoF:are där ute sliter sig i håret men parallellen jag föreslår nedan föreslogs ursprungligen av forskaren som ligger bakom rapporten jag nu […]

Läs mer →

Presentparadoxen: när givare och mottagare har olika perspektiv

Jag är plasmagivare. Varannan vecka beger jag mig till blodcentralen för att lägga mig på en brits, bli stucken med nål, tappad på blodplasma och samtidigt ompysslad av trevlig sjukvårdspersonal. Vid det här laget är jag van och vet hur det går till. Jag lägger mig på britsen och sträcker fram min högra arm med […]

Läs mer →

När statistik skapar normer som du förlorar på

Att använda statistik känns som ett av de äldsta knepen för att övertyga människor om att olika saker är “the shit”. Det kan handla om alltifrån budskap om att “fyra av fem läkare använder tandkräm x” eller “50 procent av våra studenter får anställning inom sex månader efter avslutade studier”. I detta inlägg tänker jag […]

Läs mer →

Representativitetsheuristiken och att hamna i fel fack

Att lita på sin intuition är ett tips jag får ibland. Med tanke på hur många gånger jag hört det är det konstigt att jag inte stött på någon förklaring av vad detta faktiskt innebär. Som tur är så finns Daniel Kahneman med sina beteendeekonomiska förklaringar till det mesta, så även intuition. I sin nya […]

Läs mer →

Dags att se över dina mentala konton

Jag köpte för ett par veckor sedan en app för 55 kronor. Appen heter Zombies, Run! och förvandlar mina löprundor till en kamp om överlevnad. Genom 13 olika uppdrag blir jag guidad genom en värld full av zombies, då och då blir jag förföljd av dem vilket tvingar mig att öka mitt tempo. Zombies, Run! […]

Läs mer →

Fördelen med otydlig text

En snyggt utformad sajt är nog något de flesta av oss tycker om. Tiden för dåliga typsnitt och fula hemsidor är förhoppningsvis förbi. Ska man tro forskningen så kan det dock finnas en fördel med slarvig och ful design. Jag har tidigare skrivit om Daniel Kahnemans teori om våra två system för beslutsfattande. Kahnaman menar […]

Läs mer →

Så skapar beteendeekomiska kunskaper mer korrekta marknadsundersökningar

För två veckor sedan föreläste jag på Marknadsundersökningensdag och träffade där en väldigt intressant beteendeekonom vid namn Stephen Phillipps. Stephen har de underbara titeln Chief Happiness Officer på Spring Research där han arbetar med att skapa förståelse för olika typer av konsumentbeteenden. Efter hans föreläsning fick jag chansen att ställa tre snabba frågor till honom. […]

Läs mer →