För snart ett år sedan träffade vi forskarna Dan Ariely och Mike Norton på konferensen Startup-Onomics, ett initiativ med målet att få fler företag att ha ett experimenterande förhållningssätt till sin verksamhet. Jag och mina kollegor tog verkligen åt oss av denna uppmaning och har sedan dess experimenterat med oss själva, vårt arbete och inte minst med ett par modiga och framåttänkande kunder.
Att experimentera med sitt arbete och sina produkter innebär kortfattat att man ständigt strävar efter att utvärdera och förbättra sin verksamhet. Ett enkelt exempel är vår lilla puff för vår webshop. Just nu är det en bild på designern Anders Wallner som bär sin egen designade tröja. Troligtvis är inte denna bild den absolut bästa bilden för att få våra besökare att klicka sig in på vår webbshop. Missförstå mig rätt, bilden är bra men vi kan omöjligt veta om det är den bästa innan vi jämfört den med andra bilder. Detta är perfekta förutsättningar för ett experiment! Vi designar två identiska sidor fast med twisten att en sida har Anders-bilden och den andra har bara en bild där tröjorna hänger på en galge. Detta är ett så kallat A/B-test vilket innebär att hälften av våra besökare slumpas till Anders-sidan och hälften till sidan med galgen. Efter en vecka utvärderar vi vårt resultat för att se vilken bild som fick besökarna att klicka sig vidare till webshoppen flest gånger. För att säkerställa att resultatet inte uppkom av en slump använder vi en av tusentals statistiskaverktyg som finns på nätet.
Det här lät väl som ett smidigt sätt att ta reda på hur vi får flest personer att besöka vår webshop? Att testa saker är numera busenkelt, utmaningen ligger i att generera hypoteser och att få in vanan att göra experiment. Min förhoppning är att fler företag anammar detta förhållningssätt. Här är två av mina drömexperiment:
1. Hjälpa gymbesökare att träna mer regelbundet under året: Varje år ser det likadant ut på mitt gym. I januari är lokalen alltid full av människor för att sedan sakta bli glesare och glesare ju närmare sommaren vi kommer. Idag var det till exempel bara jag och fem andra personer på mitt gym trots att klockan var fem på eftermiddagen. Jag är medveten om att detta är bra för gymmet eftersom de bara säljer årskort och att färre besökare innebär mindre underhåll av lokalerna. Det jag dock vill se är ett gym som adresserar detta problem och aktivt försöker få sina medlemmar att träna ofta och regelbundet. Jag lever ändå med den naiva bilden att gym dels är till för att dra in pengar men också för att få människor att må bättre. Ett experiment skulle kunna gå ut på att ge hälften av gymmets medlemmar rabatt i form av presentkort på nästa årskort om de håller en jämn träningsfrekvens under ett helt år. Denna gräns skulle kunna sättas utifrån hur mycket de tränat i januari och februari och i mars får de reda på att om de fortsätter i samma takt så blir nästa års medlemskap 20 procent billigare. Jag är oerhört peppad på att se om detta lilla incitament hade fått fler att besöka gymmet oftare.
2. Få människor att få rutin på att klippa sig: Ok detta är verkligen inget världsproblem men jag kan inte låta bli. Numera bokar jag alltid klipptid på nätet, jag kan knappast vara ensam om detta. Jag brukar klippa mig var sjunde till åttonde vecka men varje gång är det lika akut och lika svårt att hitta en ledig tid som passar mig. Vad hade hänt om jag efter en bokning fått frågan: “De flesta av våra kunder klipper sig var sjätte vecka, vill du boka samma tid om sex veckor?”. Hade det inte varit otroligt intressant att se om detta påverkade hur många gånger människor klipper sig? Som sagt inget världsproblem men likväl ett roligt upplägg för ett A/B-test.
Du som inte driver en gymkedja eller frisörsalong men som ändå vill veta mer om hur du kan jobba med A/B-testning bör läsa denna intervju med Eric Ries. Eric har skrivit boken The Lean Startup där han bland annat beskriver hur företag bör experimentera mera med sin verksamhet och sina produkter. Rekommenderar varmt denna bok.