Målet med minskad konsumtion

Du är mitt i ditt träningspass och har bara tre armhävningar kvar innan du nått ditt mål: tjugofem stycken.

Två…

En…

Tjugofem! Äntligen kan du slappna av. Du har nått ditt mål.

Men, om du i stället satt upp målet att göra trettio armhävningar, då hade du haft fem kvar. Eller, om ditt mål varit femton, då skulle du ha varit färdig för länge sedan.

I det förra inlägget beskrev jag hur mål är en typ av konceptuell konsumtion. Genom att försöka nå ett uppsatt mål, ville fler kunde tvätta sin bil. Det var ett exempel på hur mål kan öka kundernas fysiska konsumtion.

Nu ska jag visa er hur mål i stället kan minska kundernas konsumtion. En smart studie ville undersöka hur målen kan användas för just detta. En verklig butik användes för att undersöka konsumenternas beteenden. Butiken hade en genomsnittlig försäljning på $4 per kund. Nu gav man ut ett antal rabattkuponger.

  • Vissa kunder fick erbjudande ett: “handla för $6 eller mer, få $1 i rabatt”

  • Vissa kunder fick erbjudande två: “handla för $2 eller mer, få $1 i rabatt”

Det visade sig att de kunder som fått erbjudande ett handlade mer än det ursprungliga genomsnittet på $4. De handlade i genomsnitt för $6. De kunder som fått erbjudande två, de betedde sig annorlunda. De hade kunnat handla för mycket mer och fått den utlovade rabatten. Men, de handlade i genomsnitt för $2, alltså hälften av det ursprungliga genomsnittet på $4.

Genom att sätta ett mål för kunderna kunde man alltså få dem att konsumera mindre än genomsnittet. Tänk vad det kan betyda för dina kunder.

Nu har du lärt dig två olika sidor av hur mål kan användas för att påverka konsumtionen. Det finns fler typer av konceptuell konsumtion. Genom att förstå dem, kan du skapa bättre erbjudanden för dina kunder. Nästa typ av konceptuell konsumtion jag ska beskriva handlar om att konsumera flyt.

Missa inte det.

Referens: Ariely, Dan. Lee, Leonard. (2006) Shopping Goals, Goal Concreteness, and Conditional Promotions. Journal of Consumer Research. Vol. 33. 60-70.

 

Du kan göra vardagen enklare, effektivare och bättre för människor. Vill du veta hur? 
Kontakta Beslutsbyrån.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.