
Forskarna är enade om att det är människans handlande som är den främsta bidragande faktorn till att vi har hamnat i klimatkrisen. Det är den mänskliga naturen som satt oss i den här situationen och det är den mänskliga naturen som gör att det känns hopplöst att ta sig ur den. Detta kallas ibland för […]

Nu måste vi fokusera på att nå årets resultat, så vi hinner inte med att förbättra teamet. Känner du igen den här typen av kommentar? Interna satsningar får ofta vänta till sen. Egentligen finns det inga bra ursäkter för att vänta. God prestation förutsätter en välmående organisation. Och det behöver varken göras tidskrävande eller krångligt. […]

SISAB går från strategidokument till organisationskultur SISAB har ett stort ansvar att förse Stockholm med skolor. Att SISAB fungerar väl är viktigt för medarbetarna, alla deras samarbetspartners och alla barn, föräldrar och skolpersonal som nyttjar deras lokaler. Med det växande behovet av skolor uppdaterade SISAB sin strategi och vi fick äran att hjälpa dem med […]

Ett nytt år närmar sig och kanske funderar du på att avge ett nyårslöfte? Att lova sig själv bot och bättring den 31 december är ett vanligt inslag i Sverige och internationellt. Sedan åtminstone 70 år tillbaka deklarerar svenskar nyårslöften för varandra – men fungerar det verkligen? Psykologifabriken har intervjuat författarna till Tio i tolv […]

Följande inlägg är en omarbetad version från boken Beslutsfällan: genomskåda psykologin som styr dina val. Boken är skriven av Arvid Janson och Niklas Laninge, två före detta medarbetare. Just nu kan du som Psykologifabrikenläsare köpa boken för endast 185 kronor (ordinarie 225 kr). Köp den här och använd koden smartare. Vi är alla marionetter Alla […]

I boken Beslutsfällan visar jag och designern Arvid Janson hur psykologi används för att påverka dina val. Det kommer sannolikt inte som en överraskning att företag använder design för att på olika sätt påverka konsumenter. Då beslutsfällor i regel handlar om osynlig, psykologisk, design tycker vi att det är på sin plats att lära konsumenter […]

Fredagen den 23:e november är det dags igen: Black Friday. Svenska handlare har omfamnat shoppinghögtiden med hull och hår – sannolikt för att den fungerar så himla bra. Och egentligen är det inte så konstigt, forskning och erfarenheter har sedan länge visat att just kalenderhändelser är ett effektivt sätt att trigga beteenden. Gym är ju […]

I boken Beslutsfällan avslöjar jag och designern Arvid Janson sex olika typer av beslutsfällor. En beslutsfälla kan ses som psykologiskt fulspel där företag och främst dess designers försöker få människor att fatta belsut som dessa senare kommer att ångra. I många fall använder man en uppskruvad version av sådana knep som brukar kallas för nudging. […]

2015 enades 196 länder om Parisavtalet för att begränsa den globala uppvärmningen på under två grader Celsius. Ett större samarbete än Parisavtalet har nog aldrig skådats i mänsklighetens historia. Ibland fantiserar jag om att få hjälpa till med samarbetet. Tänk om det var 196 personer som satt i samma sal som jag skulle hjälpa att […]

Tänk dig att du är en fiskare och du behöver fisken för att försörja din familj. Du hör att fisken i ditt vattendrag börjar ta slut men att alla andra fiskare i området inte slutar fiska för det. Vad gör du? Alla andra är ju kortsiktiga egoister så varför ska inte du också vara det? […]

Människans starkaste framgångsfaktor är vår förmåga att samarbeta för att lösa komplexa problem. Om klimathotet är vår svåraste utmaning kräver den vårt största samarbete. Psykologen Frida Hylander ger sex värdefulla tips för att vända klimatångest till handling i DN. Jag vill bidra med att fördjupa hennes tredje tips: organisera dig. Trots Romarrikets fall och Brexit […]

Den lyckliga organisationen. Finns den? Vi på Psykologifabriken vill upptäcka detta! Vi tror att det finns viktiga principer som skapar mening, samhörighet och utveckling mellan oss människor, och inom organisationer. Dels principer som vi skrivit om i teamboken “Ensam eller stark” och i välbefinnandeboken “Lycka på fullt allvar”. Men också principer som vi upptäcker i […]