Psykologifabrikens blogg

Psykologisk träning för en lyckligare organisation på IKEA

Psykologisk träning

Tänk dig att du ska springa ett maraton. Vad vill du helst lägga din träningstid på – lustfylld träning innan loppet eller månader av rehab efter en skada som följd av överansträngning? De flesta skulle föredra det förstnämnda. På samma sätt resonerade IKEA då de anlitade oss för en insats med psykologisk träning på en […]

Läs mer →

Från strategi på pappret till organisationskultur på SISAB

Strategi blev organisationskultur med feedback och förgylld hantel

SISAB går från strategidokument till organisationskultur SISAB har ett stort ansvar att förse Stockholm med skolor. Att SISAB fungerar väl är viktigt för medarbetarna, alla deras samarbetspartners och alla barn, föräldrar och skolpersonal som nyttjar deras lokaler. Med det växande behovet av skolor uppdaterade SISAB sin strategi och vi fick äran att hjälpa dem med […]

Läs mer →

Nyårslöfte lättare med ny bok

Ett nytt år närmar sig och kanske funderar du på att avge ett nyårslöfte? Att lova sig själv bot och bättring den 31 december är ett vanligt inslag i Sverige och internationellt. Sedan åtminstone 70 år tillbaka deklarerar svenskar nyårslöften för varandra – men fungerar det verkligen? Psykologifabriken har intervjuat författarna till Tio i tolv […]

Läs mer →

Kapprustningen om vår uppmärksamhet

Följande inlägg är en omarbetad version från boken Beslutsfällan: genomskåda psykologin som styr dina val. Boken är skriven av Arvid Janson och Niklas Laninge, två före detta medarbetare. Just nu kan du som Psykologifabrikenläsare köpa boken för endast 185 kronor (ordinarie 225 kr). Köp den här och använd koden smartare. Vi är alla marionetter Alla […]

Läs mer →

När någon annan väljer åt dig

I boken Beslutsfällan visar jag och designern Arvid Janson hur psykologi används för att påverka dina val. Det kommer sannolikt inte som en överraskning att företag använder design för att på olika sätt påverka konsumenter. Då beslutsfällor i regel handlar om osynlig, psykologisk, design tycker vi att det är på sin plats att lära konsumenter […]

Läs mer →

Därför är det svårt att överlista Black Friday

Fredagen den 23:e november är det dags igen: Black Friday. Svenska handlare har omfamnat shoppinghögtiden med hull och hår – sannolikt för att den fungerar så himla bra. Och egentligen är det inte så konstigt, forskning och erfarenheter har sedan länge visat att just kalenderhändelser är ett effektivt sätt att trigga beteenden. Gym är ju […]

Läs mer →

Designers – så ser ni till att inte skapa beslutsfällor

I boken Beslutsfällan avslöjar jag och designern Arvid Janson sex olika typer av beslutsfällor. En beslutsfälla kan ses som psykologiskt fulspel där företag och främst dess designers försöker få människor att fatta belsut som dessa senare kommer att ångra. I många fall använder man en uppskruvad version av sådana knep som brukar kallas för nudging. […]

Läs mer →

Parisavtalet, Elinor Ostrom och jag

Parisavtalet från Paris

2015 enades 196 länder om Parisavtalet för att begränsa den globala uppvärmningen på under två grader Celsius. Ett större samarbete än Parisavtalet har nog aldrig skådats i mänsklighetens historia. Ibland fantiserar jag om att få hjälpa till med samarbetet. Tänk om det var 196 personer som satt i samma sal som jag skulle hjälpa att […]

Läs mer →

Klimathotet löser vi bara genom ett stort mingel

Klimathotet kräver samarbete

Människans starkaste framgångsfaktor är vår förmåga att samarbeta för att lösa komplexa problem. Om klimathotet är vår svåraste utmaning kräver den vårt största samarbete. Psykologen Frida Hylander ger sex värdefulla tips för att vända klimatångest till handling i DN. Jag vill bidra med att fördjupa hennes tredje tips: organisera dig. Trots Romarrikets fall och Brexit […]

Läs mer →