
Vad sägs om att bli bjuden på frukost, och samtidigt få fem psykologiska principer som du kan användas för att arbeta mer effektivt? Då är du välkommen på Psykologifabrikens frukostseminarium den 6 oktober.

När jag växte upp med Super Mario Bros fick jag poäng inom varje spel. Nu får jag poäng som samlas mellan spel. Detta kallas achievements och samlas på hemsidor och listor där spelare kan mäta sig mot sina vänner och världens bästa spelare. Ofta kan man skryta om sina achivements genom att posta dem till […]

De flesta som läst någon typ av psykologi har troligtvis stött på Solomon Aschs världskända experiment om konformitet. I ett par briljanta experiment kunde Asch visa hur människor ogärna säger emot en enig grupp. Tyvärr lyfts sällan den alternativa varianten av detta experiment fram. Denna variant är i mina ögon den mest relevanta för oss som arbetar i grupper.

Det här en del tre av tre. Kanske vill du först läsa Feedbackfrågor del 1: från en spalt i Personal & Ledarskap och del 2: spontana tack Jag är chef och förstår att det är viktigt med feedback, men jag hinner inte! Vad ska jag göra? Det viktiga är att dina medarbetare får feedback, inte […]

Jag tycker det är svårt att ge feedback. Hur kommer jag igång? Varför inte bara testa att ge bort några spontana tack? “Tack för att du skickade ut agendan några dagar före mötet, nu kände jag mig väl förberedd!” och “Tack för att du tipsade om hur man ger bra feedback, det gjorde att jag […]

Jag har börjat svara på frågor om organisationspsykologi i tidningen Personal & Ledarskap. Den första rundan avhandlade tre frågor om feedback. De närmaste dagarna tänkte jag lägga upp de tre frågorna. I dag tar vi den första! Vill du ställa en fråga? Mejla den till jennie (@) epok.se eller skriv den i kommentarerna! Hur ger […]

Kickstarter gör att det inte längre är lönt att tala om det obegränsade utbudet. Siten är en typisk konsekvens av vad Michael Dahlén kallar “när som helst samhället”. Inte nog med att vi har för mycket att välja bland, nu kan vi även välja vad andra ska välja bland! En av anledningarna till att jag […]

Modern psykologi har använts inom reklam, kommunikation och PR ända sedan 1920. Då kastades behavioristen John Watson ut från John Hopkins university och kastades sig över att göra reklam för bland annat Ponds cold cream. Mycket har hänt sedan 1920 och vår workshop Hopkopplad går på bland annat Berghs school of communication med nya rön […]

“Vad blir det för mat?” är inte bara namnet på ett ostigt matlagningsprogram, det troligt vis en av de vanligaste frågorna i ett hem. Som tur är så har internet gett oss ett par små verktyg som hjälper oss med dessa små men viktiga beslut.

En ögonblicksbild från Startup-Onomics-konferensen i San Francisco: Professor Dan Ariely frågar ut Wireds Chris Anderson efter hans föreläsning om visualiserad hälsodata och beteendeförändring.

För många inklusive mig själv så har boken Freakonomics varit en inkörsport till tyngre populärvetenskap. Under mitt sommaruppehåll återupptäckte jag världens bästa serie, The Wire, vilket lett till att jag även återupptäckt just Freakonomics.

Mycket kan man säga om Frodo Bagger, hoben i Tolkiens trilogi Sagan om ringen, men han hade i alla fall ett väldigt tydligt mål: Ta en lång promenad och släng ner härskarringen i Domedagsbergets lava. För om ringen hamnar i den onde Saurons händer kan hela Midgård förslavas. Sagt och gjort, Frodo ger sig av […]