Psykologifabrikens blogg

Det giftiga mötet: varför din kollega inte berättar allt för dig

I stort sett alla större organisationer idag har en möteskultur som medarbetarna upplever frustrerande. Jag skulle vilja höra dina tankar på oss som sociala varelser och vad som händer med oss i möten. ”Meetings are toxic” skriver grundarna till företaget 37 signals i sin bok Rework. Dessa framgångsrika entreprenörer som bland annat skapat projekthanteringstjänsten Basecamp […]

Läs mer →

Ett modeföretag, ett minglande Lyckolabb, och en ny kontakt!

Har ni någon gång varit med om upplevelsen av att ett up-and-coming modeföretag stormar in på ditt kontor och tar över lokalen med hattar, smycken och kläder? Detta var precis vad Psykologifabrikens kontor fick uppleva tidigare i veckan då designern Seika Lee ställde till med modemingel på kontoret! När Seika Lee med entourage anländer sprider […]

Läs mer →

Bankomat på krogen=en bärtz till?

Klockan är tjugo i ett då bartendern ropar ut de välbekanta orden “sista beställningen”. Du känner efter i fickan och mycket riktigt, där ligger det tre tjugolappar kvar från den där femhundralappen du tog ut i början av kvällen. Kommer du lägga dessa på en till öl? Psykologiskforskning visar att du troligtvis kommer att göra detta.

Läs mer →

Beröm för intelligens kan leda till lathet

Att vända avundsjuka till flow, hantera slarviga kollegor och undvika beröm som leder till lathet. Det var fokus för min andra spalt i tidningen Personal & Ledarskap. Hej! Jag är chef och har en medarbetare som konsekvent tar på sig för många arbetsuppgifter. Tyvärr slutför han inte alla uppgifter, eller så slarvar han med någon […]

Läs mer →

En bild: Psykologifabriken bland äppelträden

För lite mer än en månad sedan åkte vi ut till Åkerö och ägnade en helg åt att bygga Psykologifabriken 3.0, ta det lugnt under äppelträden och plocka svamp! Ett resultat av helgen är vår uppdaterade Workouten och att vi numera integrerat Viary i nästan alla våra utbildningar!

Läs mer →

Ger tre knep för en hälsohöst i tidningen CHIC

Tidningen CHIC frågade en läkare, en personlig tränare, en hälsoguru och mig om våra bästa knep för att hantera hösten. Mina tre knep blev dessa: Aktivera dig På hösten är det lite mer krävande att ta sig ut ur hemmet och aktivera sig. Gör det ändå! Visst kan du bli trött av mörkret men framförallt […]

Läs mer →

Framtiden för psykologisk behandling enligt Brjánn

Nyligen hade föreningen för Sveriges KBT-psykologer årsmöte. Förutom att höra exempel på hur KBT kan implementeras i stor skala valdes Brjánn Ljótsson till ny ordförande. Jag passade på att ställa honom några frågor. Hur vill du att framtiden ska se ut för psykologisk behandling i Sverige? Det finns nu ett otal vetenskapliga studier som visar […]

Läs mer →

T-korsningen: Så undviker du en undvikare

Att undvika att ta ställning till något verkar vara en svaghet som delas av många människor. Inom beteendeekonomin så kallad denna svaghet för status quo bias, det vill säga att vi tenderar att föredra status quo framför förändringar. Det finns flera exempel på hur status quo bias kan utnyttjas till någons fördel, här är ett som vi blev tipsade om på Startup-Onomics.

Läs mer →

Frukostens fem knep för att jobba smartare

Psykologifabrikens frukost blev fullbokad på en dag! Missade du den kommer här några små smakprov på vad du kan fördjupa dig i på Psykologifabrikens Workout. Vad kan Super Mario lära oss om ledarskap? – Det visar sig att TV-spel har ett ratio på mellan tre och tolv gånger så mycket uppmuntrande feedback som konstruktiv feedback. […]

Läs mer →

Prospektteorin: Vad psykologer lärde ekonomer

År 2002 belönades Daniel Kahneman med Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne för sitt arbete om psykologisk ekonomi. Tillsammans med sin numera avlidne kollega Amos Tversky visade Kahneman på ett helt nytt sätt att se på vinster och förluster. Tack vare deras prospektteorin kan vi förstå varför Bill Gates troligtvis inte slår volter av en löneförhöjning och varför tv-program som Lyxfällan finns.

Läs mer →

Vad kan 113047 personer lära oss om vår villighet att betala?

Mer forskning på företag var något som beteendeekonomerna på Startup-Onomics efterfrågade. Eftersom det är svårt att veta någonting utan att först testa det uppmuntrar dessa forskare företag till att våga experimentera. Berkley-professorn Leif Nelson lyckades 2010 övertala ett stort nöjesfält i Florida till att experimentera lite. Resultatet av denna studie ger oss en del insikter i människors villighet att betala, samt säkerligen ökade intäkter för nöjesfältet.

Läs mer →