Hur skapar man bra belöningssystem för de anställda? Finns det risker med att införa belöningar för vissa prestationer?
Fråga från Åsa K. Hedlund, personalvetare
Onlinespelet World of Warcraft har ett av världens bästa belöningssytem. Det består av skatter och äventyr. Det är tillräckligt bra för att verkligen snärja 12 procent av dess cirka 10 miljoner spelare, få dem att försumma andra aktiviteter och skapa abstinens för dem som försöker sluta.
Är belöningssystemet på er arbetsplats lika effektivt? Lika skadligt? Det World of Warcraft har förstått är att uppmuntra beteenden, inte bara resultat. Bara att logga in ger feedback i form av att andra spelare kommer fram till dig och frågar om du vill följa med på äventyr. De häftigaste belöningarna kan du bara nå om du arbetar över en längre tid i ett team och då krävs det att du loggar in regelbundet. Om spelet bara hade gett skatter och nya svärd när en stor fiende besegrats skulle nog många har tröttnat.
Samma sak gäller för din organisation. Om ni bara uppmuntrar resultat är det lätt att tröttna. Ta en säljare av fritidshus som exempel. Resultatmålet kan vara att sälja en till två sommarstugor i månaden. Problemet är att det är lättare att sälja sommarstugor i april än i januari. Under vinterhalvåret känns det motigt att gå till jobbet och under sommarhalvåret leker livet.
Låt oss istället räkna ut hur mycket ett säljbeteende är värt. Om en säljare lyckas sälja en sommarstuga för en miljon kronor för varje 100 samtal hon genomför. Då är ett samtal värt 10 000 kronor. Då är beteendet högst intressant att belöna, inte bara resultatet. Genom att sätta beteendemål för varje månad kan gruppen fortsätta hålla prestationen uppe, även när förutsättningarna skiftar.
Akta dig för att ensidigt uppmuntra vissa beteenden som leder fel. Att uppmuntra individuella prestationer riskerar att skapa olycklig konkurrens mellan teammedlemmarna. I vissa fall är det bättre att belöna hela gruppens prestationer och beteeden. Precis som i World of Warcraft, där de häftigaste belöningarna finns för de som jobbar i team.
Denna text kommer från en frågespalt i tidningen Personal & Ledarskap. Du kan läsa andra spalter här. Vill du ställa en fråga? Mejla den till oskar (@) psykologifabriken.se, skriv i kommentarerna eller säg hej på Twitter