Den uppmärksamme läsaren har säkert sett att ett nytt namn bland bloggposterna här på Valbloggen. Namnet jag tänker på är Jonas Hjalmar Blom och det är med stor glädje som jag nu officiellt kan välkomna honom till Valbloggen. Jonas är psykologkandidat vid Öreborsuniversitet och hans stora intresse för beteendeekonomi har nu lett honom till Valbloggen. Varannan vecka kommer ni att få ta del av Jonas välskrivna inlägg, ni som stört er på mina särskrivningar kommer blir nöjda med denna förstärkning. Utöver bloggandet kommer Jonas också att bli en del av vår utbildning i beteendeekonomi. För två veckor sedan dök vi till exempel upp på Folksam och pratade om the paradox of choice. Här kommer en snabb intervju med Jonas!
Vad fick dig att fastna för ämnet beteendeekonomi?
Dels har jag tidigare läst ekonomi, så det blev min naturliga approach på mycket av psykologistudierna då jag började på psykologprogrammet. dessutom är ju Beteendeekonomi vetenskapen om beslutsfattande och val. Ibland när jag funderat över mina egna val, både stora och små, slog det mig att jag ibland inte har en aning om varför jag väljer som jag gör, och ibland att jag inte heller väljer som jag “borde”. Så, en vilja att veta mer om detta och nyfikenheten att förstå, blandat med några sköna TED-Talks som gav extra inspiration, gjorde att intresset bara ökade och nu är jag fast.
Dessutom är jag övertygad om att Beteendeekonom kan användas för att skapa förändring och förbättring för väldigt många människor. Kunskapen måste ut och därför är det extra roligt att få börja skriva för Valbloggen.
Har du något favoritinlägg från Valbloggen?
Minns speciellt ett om IKEA-effekten. Jag pratade med några vänner om det inlägget och de tolkade namnet som något negativt, eftersom de hade bilden av IKEA som att det alltid fattades en skruv eller att ritningen var kass. Nu fick IKEA en mer positiv klang.
Vilket beteendeekonomiskt fynd använder du ofta i din egen vardag?
Kunskaper kring valets paradox är det jag oftast använder. Jag outsourcar en del val: köper färdig grönsakskasse, låter kyparen bestämma maträtt då jag äter på restaurang och bestämmer mig för vilka två-tre egenskaper hos en produkt som är viktiga för mig, innan jag ser på utbudet. Allt för att bli lite mer nöjd med mina val och jag tycker att det fungerar!