När dataföretagen HP köpte Compaq år 2001 för 25 miljarder dollar, hade de ingen aning om vad kunderna tyckte om Compaqs datorer. Att låta bli att samla data och fatta sina beslut på denna kan leda till katastrofer. Efter köpet fick HPs chef Carly Fiorina höra att Compaqs datorer ansågs mycket sämre än HPs. Information som kunde vara intressant att ha tittat på tidigare.
Det är dock inte alltid som det finns data till hands. Det är då ni kan experimentera. Yahoo varierar små detaljer på sina hemsidor varje dag för att hitta den design som leder till mest besökare. 37 signals, som gör kundrelationssystemet Highrise, har varierat rubriker i experiment. De lät rubrikerna “Start a Highrise Account” tävla mot “30-day free trial on all accounts” och fann att den senare genererade 30% fler kunder.
Det är lätt att tänka på experiment när det kommer till tydliga hemsidor. Det kan dock bli minst lika häftigt att experimentera med ert beteende och hur ni arbetar i ert team.
Här är tre förslag på beteendeexperiment:
1. Vad händer med välbefinnandet i ert team om ni testar att ge tre gånger så mycket positiv feedback som konstruktiv feedback under tre veckor?
2. Vad händer med stressnivåerna i ditt team om ni testar medveten närvaro vid fyra tillfällen?
3. Hur påverkas produktiviteten om ni inför mötesfria tisdagar på prov under en månad?
Vilka beteendeexperiment skulle du vilja genomföra i din organisation? Dela gärna med dig i kommentarerna!
Läs mer om datadriven och evidensbaserad ledning i texten Why Managing by Facts Works av Jeffrey Pfeffer och Robert Sutton.