Som författare till ett populärvetenskapligt verk (Beteendedesign, ges ut av Natur & Kultur) så slaskar jag ju runt en del i just den här kategorin. Jag säger slaskar eftersom vad man hittar här är inte alltid de mest upplyftande verken. En genre inom genren som jag verkligen avskyr allra mest är “Så här gjorde vi för att bli framgångsrika – gör så du med”. Alltså böcker som berättar vad framgångsrika personer eller företag gjort och som sedan försöker använda dem som en mall på hur gemene man kan använda sig av samma knep.
När vi analyserar tidigare händelser så tenderar vi människor att fokusera på de som lyckades, överlevarna, vilket ger oss en skev bild av verkligheten, helt enkelt eftersom förlorarna inte finns kvar för att berätta sin historia. På psykologspråk kallas fenomenet för survivorship bias, eller som min historielärare alltid sa – det är vinnarna som skriver historien.
Jag kan verkligen uppskatta en biografi, men när biografier över vinnarna används som facit för hur vi andra bör agera för att själva bli vinnare tappar jag fattningen. Den här typen av böcker lyfter ju inte upp alla de tusentals människor som också jobbade hårt, hade tydliga mål och som alltid stod upp för sig själv.
För fler tankefel och tips på hur psykologi kan användas för att förändra beteenden får du gärna kolla in min och designern Arvid Jansons bok Beteendedesign, som bland annat finns på Bokus och Adlibris.