Smarta designers använder emotioner

För en tid sedan skrev jag om Don Normans The design of everyday things, en bok om hur kunskap om psykologi kan förändra design. Det jag inte visste då var att han gett ut två böcker till, en är The design of future things. Jag har inte läst den ännu men hunnit se en (aningen seg och intressant) föreläsning på ämnet. Bland annat jämför han den nya tidens smarta bilar med hästar. Han menar att båda numera har en egen vilja. Till exempel så kan en bil hålla farten eller parkera själv.

Kopplat till hans andra bok Emotional design fick käre Don ha en egen (liten och kul) föreläsning på TED, där han pratar om vikten av skönhet och känslor kopplat till design.

Något som ännu inte är särskilt vackert men helt galet mindboggling är projektet “sixth sense” från några forskare på MITs media lab. Med hjälp av en slags kamera-mobil som de hänger runt sina halsar kan de både få information från till exempel böcker de tar upp och projicera fram dess recensioner från internet. På bokomslaget!

Det kallar jag framtidens design.

Någon som läst någon av böckerna?

Text: Oskar Henrikson