“Jag är mellanchef på ett vårdföretag och jag har fått i uppgift att införa en ny policy vad gäller sötsaker. Vi ska ersätta fikabröd med frukt och jag vet att det inte kommer vara populärt. Jag har förståelse både för mina chefers ambition och för personalens motvilja. Jag känner att jag hamnar i kläm och undrar hur jag ska göra.”
Det är ju en bra början att du både har förståelse för dina chefer och din personal, även om baksidan är att du känner dig kluven. Det är inte konstigt att personalen är motvillig, de flesta gillar inte att bli tillsagda vad de ska göra – särskilt inte när de ska göra något som känns besvärligt. Vi styrs snarare av konsekvenserna av beteendet än av instruktionerna före det. Vi äter godis för att det är gott, inte för att någon säger åt oss att vi borde stoppa i oss snask.
Redan behavioristen B.F. Skinner visade i experiment på 1940-talet att beteenden uppmuntras av konsekvenser. En råtta kan förmås att picka på ljudknappar och spela låten “We don’t need no education” av Pink Floyd om den får små matbitar längs vägen. Nu är förstås vi människor lite mer avancerade än råttor, men det finns fortfarande mycket att lära av denna gamla kunskap. Vi gillar belöningar mer än tillsägningar.
Detta är grundbulten i Organizational Behaviour Management (OBM) som börjar få uppmärksamhet i Sverige. Med en modern tillämpning av beteendeorienterad psykologi identifieras nyckelbeteenden och sätt att underlätta dessa. Det kan handla om att uppmuntra vårdpersonal att tvätta händerna, chefer att sätta tydliga mål eller reseledare att vara lediga när de ska vara lediga.
Hur skulle ni då kunna uppmuntra fruktätande? Ni skulle till exempel kunna ha frukt mer tillgängligt än godis, ha god frukt framme vid fikapausen och kanske kan ni ha aningens tråkigare sötsaker. Då kan frukten konkurrera ut godiset.
Kanske kan du föreslå att ni testar att göra fruktätandet mer belönande under en prövoperiod innan ni tar till med policypiskan?
Denna text kommer från en frågespalt i tidningen Personal & Ledarskap. Du kan läsa andra spalter här. Vill du ställa en fråga? Mejla den till oskar (@) psykologifabriken.se, skriv i kommentarerna eller säg hej på Twitter