Att våga testa en ny metod i butiken

På Kapellplatsen i Göteborg ligger en av Systembolagets 448 butiker. Där jobbar 16 personer som tar sig till jobbet med viljan att försöka göra det bästa av situationen och skapa den bästa möjliga arbetsmiljön för varandra – så som vi flesta gör. En av dessa 16 personer är butikschef Katarina Åkerström Nord. När hon i september 2021 fick en fråga från Systembolagets HR-avdelning om att ingå i ett pilotprojekt för att utveckla butiksteamet och arbetsmiljön i butik, med något som kallades Habitud, var det självklart för henne att tacka ja.  I piloten fick de först en internutbildning om Psykologifabrikens metod, däribland de åtta principerna för framgångsrika team samt en introduktion till Habitud, det psykologiska gymmet. Butikerna fick sen med hjälp av våra Habitudkortlekar starta teamutvecklingen. Under året höll de kontakten genom interna nätverksträffar och kommunikationskanaler. När ett år passerat fick jag chansen att träffa Katarina och fråga om deras arbete med Habitud:

Hur kommer det sig att ni ville testa Habitud?

– Mitt motto är att gruppen ska fungera och mår bra, inget annat spelar lika stor roll. När vi erbjöds ett verktyg i form av Habitud för att uppnå just detta ville jag självklart testa!

Hur var det att sätta igång med arbetet?

–Det kändes peppigt! Min butik testar gärna nya saker och vi har en god trygghet att utgå från. I början var den största utmaningen att få till tiden att genomföra träningstipsen. Både gemensamt och individuellt. 

Hur hanterade ni det problemet?

–Vi mötte det på lite olika sätt. Framförallt tror jag dock att vi märkte av under arbetets gång med Habitud att vi faktiskt kunde spara tid på att göra träningstipsen ihop. Övningarna handlar ju om saker vi ändå gör, att avsätta tid för att göra det ordentligt sparar oss tid i det långa loppet. Dels har vi fått landa i att det tar tid att bygga saker från grunden, och det är faktiskt väl spenderad tid.

Tack för dina svar Katarina!

–Tack själv – Habitud är bland det bästa som hänt vår butik. 

Genom Katarina och butiken på Kapellplatsen och de andra butikerna i pilotprojektet så har vi på Psykologifabriken lärt oss mycket om arbetet i butik. Bland annat att våra kortlekar var mycket omtyckta, men att vissa övningar passade bättre för kontor. Vi tackade Katarina och gänget för feedbacken och har nu tagit fram två nya kortlekar som passar arbete som inte är på kontor. Som inom service och butik. Som organisationspsykologer är det en ynnest att få chansen att arbeta med så kompetenta personer som Katarina – tack vare våra kunder utvecklas vi och våra metoder. Vi kan nu med stolthet konstatera att vi har ett verktyg som fungerar i butiksmiljö. 

Här kan ni läsa mer om vårt samarbete med Systembolaget och hur vi följer upp arbetet över tid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.