2009: En svensk reklamfilm sätter fingret på hur man genom att väcka leklust kan få människor att göra ett nyttigare val i vardagen.
En helt vanlig trappa i en tunnelbaneuppgång vid Odenplan i Stockholm förvandlas till ett gigantiskt piano – vilket naturligtvis leder till att fler väljer att avstå rulltrappan. Kolla in paret som ungefär en minut och 23 sekunder in i klippet ser helt förtrollade ut och hoppar synkroniserat upp och ner i trappan.
Rolighetsteorin är något som i högsta grad går att applicera i sin vardag – till exempel för att göra det roligare att gå och träna på gymmet. Jag tycker att det brukar vara en helt onödigt stel stämning bland hantlar och skivstänger – och har bestämt mig för att tiden då jag vilar mellan maskinerna ska användas till att… eh… göra små hopp och danser framför spegeln!
Det är också naturligtvis viktigt att ha kul i tillvaron. Få saker stärker vårt emotionella immunförsvar lika mycket som att leka och skratta – sådant gör båten sjösäker.
Av: John Airaksinen