Du har säkert märkt att det hänt lite grejer på siten den senaste tiden. Jag tänkte ta tillfället i akt och berätta lite kort om vad som ändrats och varför.
Till att börja med så har vi strukturerat om och lagt till lite på bloggfronten. Inspirationen till denna förändring kommer från Wired och Harvard Business Review som samlat några riktigt vassa skribenter på sina sidor. Dessa skribenter bloggar varje vecka om just sitt specifika ämne, min personliga favorit är Jonah Lehrers blogg Frontal Cortex som du hittar på Wired Science. Från och med nu kommer du att hitta sex olika bloggar på Psykologifabriken. Förhoppningsvis kommer du att gilla samtliga men vi har full förståelse för att människor är olika. Här kommer en kort presentation av dem:
Little Big CEO: Följ med Psykologifabrikens VD John när han flänger runt mellan psykologer, konstnärer, forskare, dj:s och andra inspirerande typer – och provar om det går att driva företag som ett äventyrsspel.
Löpande bandet: Linda Backman har inga färdiga idéer, få finslipade texter och saknar helt absoluta principer. Vad hon däremot har är en förmåga att ständigt upptäcka och vilja testa nya teorier, böcker och terapiformer. Vid det Löpande bandet rapporterar hon vad som får det att pirra i magen på henne – just idag!
Manegen: Här kan lite vad som helst dyka upp och vi tar mer än gärna emot gästinlägg. Har du en idé på ett inlägg är det bara att maila denna till: niklas(at)psykologifabriken.se
Psykologen Oskar: Psykologen Oskar är ingen vanlig psykolog, han är organisationspsykolog. På hans divan luftas beteendexperiment för ledare, beteendespridning och storskalig psykologi.
Lyckolabbet (inom kort): Här utforskas fenomenet lycka och det växande forskningsfältet positiv psykologi! Vi testar lyckostrategier, rensar mellan vetenskap och ovetenskap, och framförallt undersöker vi vad som funkar i verkligheten!
Valbloggen: Ibland kan ett obegränsat utbud vara toppen, ibland inte. Niklas Laninge tar hjälp av ekonomisk och psykologisk forskning för att förklara varför det kan vara så. Här kan du också läsa Niklas egna funderingar kring den ständigt ökade valfriheten.
Vi älskar att ta del av era reaktioner på våra inlägg så därför har vi valt att använda oss av kommenteringssystemet Disqus. På ytan kan Disqus se ut som ett helt vanligt sätt att kommentera på, vilket det också kan vara. Om man börjar utforska det lite så upptäcker man snart en mängd coola features. Disqus används bland annat av Svd och Engadget och de verkar ganska nöjda, ska bli kul att se vad ni tycker.
Du som vill ha ännu mer psykologi bör spana in vår facebook-sida, här länkar vi till våra egna inlägg men också till sådant som vi stöter på på andra håll.