Presentkortet, den perfekta beteendeekonomiska gåvan

För många kanske presentkortet ses som en nödlösning för den fantasilöse. Faktum är att beteendeekonomisk forskning kan ge denna present lite upprättelse. Inte nog med att det är en present, ett presentkort är också en väg till 100% skamfri shopping.

All typ av shopping involverar alltid ett visst mått av obehag, nämligen betalningen. Enligt beteendeekonomi (och troligtvis alla andra) så är betalning samma sak som en förlust. Är det någonting 40 år av beteendeekonomisk forskning lärt oss är det att människor hatar förluster mer än allt annat. Baseballtränaren Billy Beane, som just nu porträtteras av Brad Pitt i filmen Moneyball fångar detta på ett bra sätt i detta citat:

I hate losing more than I love winning

Poängen jag vill komma till är att eftersom vi är förlust aversiva så kommer vi alltid uppleva ett visst obehag när vi betalar för något (av beteendeekonomer kallat the pain of paying). Med tanke på att de flesta av oss verkar ha en tendens att köpa för mycket saker är det nog bara bra att det verkar finnas en inbyggd nödbroms. Detta innebär ju samtidigt att ett presentkort kan ses som två gåvor i en. Dels själva beloppet men också gåvan av en shopping helt opåverkad av the pain of paying.

Många webbföretag har visat prov på att det går att kringgå the pain of paying på olika sätt. Skype, vars kontor finns med på bilden ovan, lyckas med detta genom att låta sina kunder förköpa samtal för minst 100 kronor. Målet är alltså att separera betaltillfälle och konsumtion vilket jag tycker Skype lyckas med. Spotify är givetvis också ett lysande exempel på detta. Hur mycket hade du njutit av att lyssna på en fet låt  du visste att varje gång du lyssnar på den så dras fem kronor från ditt bankkonto?

Bild: flickr.com/blastation

Läs om vad Dan Ariely har att säga om the pain of paying här!