Att utgå från sig själv är ett knep som många av oss tar till när det är svårt att veta exakt hur andra människor ser på saker. Jag själv har vid ett flertal tillfällen använt denna metod. Problemet är att inte ens vi själva gör som vi tänker att vi borde göra.
För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om hur återanvändningen av handdukar gick upp med 15 procentenheter efter att ett par beteendeekonomer testat ett par alternativ till de klassiska “Återanvänd handduken — värna om miljön”. En poäng som jag glömde lyfta fram då var att studien också är ett tydligt tecken på att introspektion sällan är den bästa metoden för att hitta vad som påverkar människor. Faktum är att det verkar som att många har en ganska dålig självkännedom. Ett exempel på detta är alltså personerna bakom ovannämnda skylt. Det är inte helt främmande att tänka sig att de frågat sig själva “vad skulle få mig att återanvända min handduk igen?”. Visst är det helt ok att göra så här men då ska man också ställa upp fler hypoteser om vad som kan påverka detta beteende.
Ett exempel där jag själv misslyckas med min egen självkännedom ser ni på bilden här ovan. Att lämna in mina tidningar till pappersåtervinning är ett litet beteende jag gör eftersom jag vill tro att jag gillar att värna om miljön. Trots detta så har jag kommit på mig själv att ställa mina påsar fulla med tidningar utanför containern om denna varit full. Det miljövänliga hade naturligtvis varit att ta med sig påsarna hem för att sedan ge det ett nytt försök när containern tömts.
Det jag vill illustrera med detta något luddiga exempel är att introspektion inte funkar eftersom när vi “tittar inom oss själva” räknar vi ofta bort hur mycket situationen styr oss. Visst är det lätt för mig att tänka att nog skulle jag allt ta hem tidningskassarna för att på så vis garantera att de hamnade i returkärlet. Det jag dock inte räknar med är hur stressad jag är på morgonen vilket troligtvis gör att jag väljer att dumpa påsarna utanför conteinern för att kunna skynda vidare till jobbet.
Problemet med att vi inte känner oss själva så väl var något som Henry Ford fångade i detta något uttjatade citat:
If I’d asked my customers what they wanted, they’d have said a faster horse