Konsten att förvandla gamla brudklänningar till forskningspengar

Du är chef på Cancer Caring Center in Pittsburgh och är besatt av att bära gamla brudklänningar i alla upptänkliga situationer – allt från i biltvätten till skidbacken. Går det kanske att kombinera? Japp – Rebecca Whitlinger insåg att hennes urballade idé kunde generera uppmärksamhet och pengar till cancerforskning och drog igång insamlingsevents där gästerna fick chansen att ta på sig den där magnifika gamla klänningen som aldrig kom till någon nytta annars. 90 000 dollar till forskningen senare kan man konstatera att hennes förmåga att kombinera två ovanliga sidor hos sig själv till något nytt var en rätt bra sak.

Just det här konceptet ta tillvara tillgångar hos sig själv och kombinera till något nytt och ovanligt var ett av budskapen i vår föreläsning om vardagskreativitet som vi hade i september. Novembernumret av Psychology Today har just vardagskreativitet som tema – och jag kan varmt rekommendera den här artikeln där historien om Rebecca berättas!

Forskning på kreativitet är förresten också ett tema i kommande nummer av Modern Psykologi. Jag och Jenny har skrivit en av artiklarna!