Kickstarter gör att det inte längre är lönt att tala om det obegränsade utbudet. Siten är en typisk konsekvens av vad Michael Dahlén kallar “när som helst samhället”. Inte nog med att vi har för mycket att välja bland, nu kan vi även välja vad andra ska välja bland!
En av anledningarna till att jag började blogga om val, beslutsfattade och beteendeekonomi var att jag såg det numera klassiska TED-talket med psykologen Barry Schwartz. I detta presenterar han sin forskning om hur stora utbud påverkar vårt psykiska välmående. Schwartz visar flera av baksidorna med det faktum att vi bara får mer och mer saker att välja bland. Som en person med näst intill kronisk beslutsångest kände jag mig träffad och därför rekommenderar jag hans bok The Paradox of Choice till alla jag träffar. En annan sak som jag älskar att rekommendera är siten Kickstarter. Kickstarter skulle inte kunna vara längre ifrån Barry Schwartz och The Paradox of Choice. Många känner säkert igen denna site där vem som helst kan söka pengar för att finansiera ett projekt de vill göra. Det är sedan upp till vem som helst att finansiera dessa projekt. Istället för att söka kapital på traditionell väg (banklån, investerare etc) så har Kickstarter gjort det möjligt att crowdsourca finansieringen av projekt. Själv har jag stött lanseringen av en skateboard-tidning och av ett armband som förvandlar din Ipod nano till en klocka via Kickstarter.
Även om jag ibland kan tycka att vi har för mycket att välja bland så övervinner min kärlek till coola saker på internet denna känsla. Många känner säker redan till Kickstarter men jag tycker verkligen att detta är en site som alla bör känna till. Om någon har finansierat ett projekt eller söker finansiering till ett eget projekt så får ni gärna upplysa oss andra om detta i kommentarsfältet nedan.
Wired skrev för ett tag sedan om Kickstarter, du hittar artikeln här.