Följande inlägg är en omarbetad version från boken Beslutsfällan: genomskåda psykologin som styr dina val. Boken är skriven av Arvid Janson och Niklas Laninge, två före detta medarbetare. Just nu kan du som Psykologifabrikenläsare köpa boken för endast 185 kronor (ordinarie 225 kr). Köp den här och använd koden smartare.
Vi är alla marionetter
Alla känner till Las Vegas. Trots att staden vare sig är en huvudstad, ett kulturminne eller ens en transitort så får de flesta upp en tydlig bild av hur staden ser ut. Skulle vi be dig att härleda vart dessa mentala bilder kommer ifrån blir det nog svårt att hitta en specifik källa, men alla känner till Las Vegas.
Det skulle ta nästan hundra år från att staden Las Vegas fick sitt namn till att man började bygga det första av dagens över hundra kasinon. Anledningen till att man valde att bygga en stad mitt ute i öknen var den ikoniska Hooverdammen som började byggas 1931. Dammbygget gjorde att Las Vegas befolkning snabbt ökade från 5 000 till 25 000 och de flesta av de nya invånarna var personer som arbetade med sagda damm. Som du säkert förstår så var de som arbetade med byggnation av dammar i 30-talets USA nästan uteslutande män. Så här stod man då med nästan 20 000 nyinflyttade män i en håla som ingen kände till mitt ute i öknen. Vad som skulle hända sen är tragiskt nog inte det mest cyniska du kommer att läsa om i den här boken.
Med ett skriande behov av underhållning för de tiotusentals ensamkommande männen i byggbranschen såg en grupp lokala entreprenörer och ett par maffialedare sin chans. Snabbt fylldes staden av kasinon, barer, strippklubbar och annan typ av underhållning som sagda grupp opportunister ansåg att dammbyggarna behövde som ett komplement till sitt tuffa arbete. De politiker som styrde i delstaten Nevada förstod snabbt att intäkter från spel och dobbel skulle ge ett enormt bidrag till statskassan. De såg därför till att låta den här typen av företagande fortgå med så lite politiskt styrning som möjligt. Den här traditionen pågår än idag – Nevada är exempelvis den enda av USA:s 50 stater där prostitution är lagligt.
Vi har valt att börja vår berättelse i Las Vegas då utvecklingen som skett bland stadens kasinon är ett tydligt exempel på en kapprustning där psykologi varit det främsta vapnet. Det man tävlat om är givetvis människors pengar, men kanske än mer om människors uppmärksamhet, då den som vinner det sistnämnda oftast lyckas vinna det förstnämnda. Las Vegas är en uppmärksamhetsekonomi, en marknad där den som är bäst på att locka till sig och behålla besökare vinner.
Delstaten Nevadas tillsynsmyndighet har alltså ända sedan öppnandet av det första kasinot i början av 30-talet varit rätt generös med att ge tillstånd att bedriva kasinoverksamhet. Eftersom de flesta kasinon i grund och botten erbjuder samma utbud av spel (roulette, blackjack och enarmade banditer etc.) så var ägarna av alla kasinon tvungna att hitta på andra sätt att locka till sig spelarnas uppmärksamhet och deras surt förvärvade dollar.
En strategi som många känner till är att anlita en husartist så som Elton John, Britney Spears eller Celiné Dion på sitt hotell. Nog är intäkterna från de nästan dagliga konserterna viktiga, men än viktigare är de intäkter som kommer från konsertbesökarnas spelande. Om Las Vegas känns för avlägset så är det här exakt samma strategi som exempelvis Viking Line använder när de har sina författar- eller hårdrockskryssningar. Istället för att räkna hem utgifterna på artisterna i form av hur mycket de spelar så är det i dessa fall i taxfreeshoppen som rederierna skördar frukterna av sina temakryssningar.
Husartister, författare och gästspel från kända kockar i alla ära, men den mest spektakulära kapprustningen som pågått i “Vegas” sedan 1930-talet har varit av betydligt mer osynlig, men också effektivare, karaktär. Det räcker ju nämligen inte med att få in en person på kasinot, utan för att maximera utdelningen gäller det ju också att få besökaren att stanna så länge som möjligt. För som vi alla vet så är oddsen till husets fördel (i roulette har exempelvis huset en fördel på 5,26 procent mot spelaren), så ju längre du spelar, desto större är risken att du förlorar.
Ägarna av kasinot Flamingo insåg att om de tar bort alla klockor från väggarna så kommer gästerna att bli av med något som påminner dem om att de har spelat för länge. Knepet funkar och alla andra kasinon följde snart efter. Kort därefter var det dags för nästa innovation: “hur ljust det är ute är ju också något som ger oss en indikation på hur länge vi har varit i ett rum – låt oss ta bort alla fönster.” Därefter försvinner alla fönster från samtliga kasinons så kallade spelgolv, alltså där alla spel finns. Så har det fortsatt sedan 30-talet. Det är därför de flesta kasinon bjuder sina spelare på drinkar, och varför det i princip är omöjligt att hitta ut från dem och varför många av vägarna i Las Vegas saknar övergångsställen. Istället för att gå över gatan går man på många ställen under gatan vilket praktiskt nog också gör att man måste gå igenom ett kasino.
I slutet av 1980-talet skulle Las Vegas genomgå en revolution som tog den här typen av osynligt designande av gästernas upplevelse till en helt ny nivå. Innan hade majoriteten av ett kasinos intäkter kommit ifrån de klassiska analoga spelen så som roulette och blackjack, så kallade filtbeklädda spel. Maskiner som enarmade banditer var därför förpassade längre in i kasinot. I och med den digitala teknikens intåg blev maskinerna helt plötsligt mer sofistikerade och därmed också mer centrala i kasinoekonomin. Enligt en rapport från American Gaming Association 2003 kom hela 85 procent av branschens intäkter från den här typen av maskiner, som alltså närmast kan liknas vid de Jack Vegas-maskinerna som statliga Svenska Spel placerar ut på pubar och pizzerior runt om i landet. Effektiviteten i maskinerna fångas bäst i ett uttalande som vd:n för kasinot Las Vegas Stratosphere, Bob Stupak, gjorde 1995:
“När vi stoppar in 50 enarmade banditer till så ser jag dem alltid som 50 extra råttfällor. Du måste göra någonting för att fånga en mus. Det är vår skyldighet att dra ut så mycket pengar vi bara kan från våra besökare.”
Att spelandet i Las Vegas har gått från de filtklädda spelen till de digitala spelautomaterna har öppnat upp för en rad nya metoder för att locka in och hålla kvar människor vid maskinerna. När man exempelvis upptäckte hur inkomstbringande en enarmad bandit kan vara valde man att placera bekväma stolar vid alla automater. En tillverkare av sådana maskiner har också skapat den perfekta lutningen på maskinens skärm vilket möjliggör att spelaren kan sitta tillbakalutad men ändå vara med i spelet. Och på tal om utvecklingen av den enarmade banditen: anledningen till att den karakteristiska spaken som gett maskinen sitt namn har bytts ut mot en mindre glamorös knapp är för att det är mindre ansträngande att trycka på en knapp än att dra i en spak. Den här lilla reduktionen av friktion har visat sig öka människors spelande, och det är därför spaken nu är förpassad till historieböckerna.
Som du nog förstår så slutar långt ifrån alla besök i spelstaden lyckligt och kapprustningen vi beskriver ovan handlar således inte bara om underhållning. Alltför många väljer att avsluta sin vistelse i staden med att ta sitt liv. Detta har lett till att hotellen sett till att många av hotellrummens fönster inte går att öppna – en insats som man vet har förhindrat en del självmord. Det är av samma anledning som vissa broar har höga staket. Frekvensen av självmord har också lett till att staden infört en egen, mer anonym, “självmordsambulans” som är mer diskret än en vanlig ambulans. Att ständigt se ambulanser omkring sig ansågs nämligen dämpa spelsuget hos de levande gästerna. Samma argument har gjort att ambulanser inte får parkera vid entrén till hotell utan alltid hänvisas till bakingången trots att detta nästan alltid försvårar och försenar ambulansarbetarnas räddningsinsatser.
Vill du veta mer om hur psykologi används för att stjäla både våra pengar och vår uppmärksamhet kan du just nu köpa boken Beslutsfällan direkt ifrån förlaget. Här finns boken, använd koden smartare.