Förra veckan nådde försäljningen av iphone-appar 10 miljarder och vi firar detta genom att publicera våra recensioner av just appar. Du kommer säkerligen att känna igen dessa från Modern Psykologi där vår VD John ständigt agerar testpilot. Först ut är en kreativ todo-list som antar att vägen till effektivitet går genom loots och experience-point, vi ger er EpicWin!
Så funkar den:
EpicWin är en att-göra-lista för iPhone som lånar grepp från dataspelsvärlden för att göra användaren mer motiverad att få saker gjorda. Applikationen utger sig inte för att ha någon vetenskaplig bas – men faktum är att flera av spelinslagen ligger väldigt nära inlärningspsykologin. Att se hur figuren man valt färdas framåt på en karta och hittar skatter när man förmått sig att skicka iväg det jobbiga mejlet är ett utmärkt exempel på en omedelbar positiv förstärkning!
Johns upplevelse:
EpicWin är rolig och välgjord – spelmekanismerna kommer inte i vägen för användandet. Den har inte lika avancerade funktioner som applikationen Dunnit! som jag vanligtvis använder, men ändå tar det emot att byta tillbaka. Nu vill jag ju följa min dvärgkrigares äventyr mot nya erfarenhetspoäng, trollformler och skatter!
Pris: 22 kr
Vetenskaplighet: 5
Lätt att komma igång: 8
Användarupplevelse: 9
Upplevd effekt: 7
Totalbetyg: 7
Om du känner till någon app som har kopplingar till psykologi och forskning så får du gärna nämna detta i kommentarsfältet här nedan. Vi letar ständigt efter nya digitalaverktyg som vi kan recensera så alla tips är välkomna!
Text: John Airaksinen
Publicerades ursprungligen i Modern Psykologi