Intervju med kreativitetsexperten Keith Sawyer

När jag är ute och håller utbildningen Idéfabriken blir jag ibland presenterad som kreativitetsexpert. Nog finns det lite sanning i detta och visst är det riktigt smickrande att bli kallad expert. Eftersom allt är relativt så finns det förstås många som gjorts sig mer förtjänande av titel kreativitetsexpert. Jag passade nyligen på att intervjua en av de bästa — professor Keith Sawyer. Keith har nyligen släppt den andra upplagan av sin bok Explaining Creativity och så här halvvägs in i boken måste jag säga att denna är den bästa lärobok jag någonsin läst. Han tog sig tid och svarade på några frågor:

Berätta också lite kort om din väg fram till ämnet
Jag har alltid varit en musiker. Som ung blev jag skolad i klassisk piano. När jag var 16 år fick jag en förfrågan om att vara med i skolans jazzband. När de försåg mig med musiken vi skulle spela blev jag förundrad över att det inte fanns några noter, bara ackord. Detta är ju förstås självklart eftersom det i jazz förväntas att varje musiker ska improvisera sin del. Även om jag hade talang för att spela piano så hade jag ingen aning om hur man spelade jazz! Under de kommande åren lärde jag mig att spela jazz, det var dock som att lära sig ett helt nytt instrument.

Det som också fascinerade mig med jazz var bandets sätt att uppträda. Alla musiker improviserade på en och samma gång samtidigt som de lyssnade på varandra — både för att få inspiration men också för att se till så att det de skapade låg i linje med vad som växte fram ur gruppen. Det var fascinerande att en grupp musiker kunde uppträda trots att inget var planerat och där ingen visste vad som skulle hända härnäst. Det var detta som väckte mitt intresse för att studera kreativitet.

Vi har sett att våra läsare verkar vara väldigt intresserade av allt vi skriver om och delar som handlar om kreativitet och nyligen har det kommit ett par böcker om ämnet, inklusive din egen. Varför är människor så intresserade av kreativitet?
Kreativitet verkar vara något som aldrig minskar i popularitet! Sedan jag publicerade min bok Group Genius 2007 har antalet böcker om kreativitet ökat otroligt mycket. Jag ser två anledningar till detta: för det första så är kreativitet något av de mest tillfredsställande och exalterande saker en människa kan syssla med. För det ändra så är det idag erkänt att kreativitet är nyckeln till framgång i dagens ekonomi. I och med globalisering, ökad konkurrens och snabb teknologisk utveckling så kommer bara de mest kreativia personerna att överleva och frodas på arbetsplatsen.

Vad har du lagt till i den andra utgåvan av din bok, med andra ord vad är de senaste fynden inom kreativitetsforskning?
Denna utgåva skiljer sig dramatiskt från den första utgåvan som publicerades 2006. Exempelvis så har jag lagt till sju nya kapitel. Tre av dessa syftar till att ge en inblick i den kreativa processen. Kapitlen är baserade på laboratoriestudier gjorda av främst kognitionspsykologer. Studierna hjälper oss att förstå mentala processer som har att göra med kreativitet så som insikter, analogier och dagdrömmande. Jag har också lagt till ett kapitel som summerar studier inom kognitiv neuropsykologi där man använder metoder så som fMRI och EEG för att studera kreativitet. Så gott som alla dessa studier är utförda efter 2006.

Utöver dessa tillägg har jag också lagt till ett kapitel om kreativitet inom grupper samt ett om hur man främja kreativitet i skolan.

Använder du själv några av de forskningsfynd du skriver om för att bli mer kreativ i ditt arbete?
Absolut! De fynd som varit mest värdefulla för mig har att göra med sociala nätverk och samarbete. Forskningen visar att när vi tar in intryck från olika källor så blir vi bättre på att upptäcka oväntade och nya kombinationer. Av denna anledning så försöker jag att spendera massor av tid tillsammans med människor som inte tillhör mitt forskningsområde. Jag läser också mängder av magasin och dagstidningar bara för att hålla mig uppdaterad om nya upptäckter. Jag reser också så ofta jag kan. Jag brukar säga att man aldrig ska missa en möjlighet att lära sig något nytt eller träffa nya människor, detta är det bästa sättet att ladda våra kreativitetsbatterier.