Genvägar till kreativitet del 3: Sök aktivt efter nya intryck

En av myterna som omger begreppet kreativitet är att de som är mest kreativa inom ett fält ofta kommer utifrån. Vi pratar alltså om myten om outsiders som tar sig an ett helt nytt område och som en följd av detta revolutionerar det totalt. Sanningen är dock att de som står för radikala innovationer oftast har år av utbildning och praktiserade inom ett specifikt området bakom sig. Det som däremot kunnat visats i forskning är att personer som aktivt samlar på sig nya intryck är mer kreativa och framgångsrika i sitt arbete.

I en studie från 2009 fick sociologen Brian Uzzi tillgång till data på hur många så kallade instant messages som skickades av de anställda på ett stort fondförvaltningsföretag. Totalt skickades det över två miljoner meddelanden under 18 månader mellan börsmäklarna som arbetade på företaget. Det Uzzi ville ta reda på var huruvida det fanns några samband mellan skickade meddelanden och hur väl företagets mäklare presterade. Efter att ha analyserat denna enorma mängd data kunde Uzzi visa att de mäklare skickade ut flest meddelanden (och därmed deltog i flest konversationer) gjorde vinst på hela 70 procent av sina aktietransaktioner. Den genomsnittlige mäklaren på företaget gjorde vinst på 55 procent av sina transaktioner. Gruppen som aktivt samlar in intryck från sina kollegor och som också upprätthåller en konstant dialog med dem visade sig alltså även prestera bättre

Det finns flera exempel på hur företag försöker skapa situationer där de anställda kan träffa varandra och få lite nya perspektiv på saker de jobbar med. Steve Jobs valde till exempel att placera alla förnödenheter på Pixar (konferensrum, caféet, toaletter) i mitten av deras kontor. På så vis skulle de anställda nästan tvingas till att dagligen växla ord med varandra. En annan genialisk idé är från företaget 3M som då och då arrangerar en “idékonferens” där företagets anställda får visa upp sina egna hobbyprojekt för sina kollegor från andra avdelningar.

Att aktivt söka nya intryck och att ta in andras perspektiv är alltså något som kan göra dig mer kreativ. För att göra detta behöver du inte styra upp en idékonferens utan det kan till exempel räcka med att äta lunch med en person som inte arbetar med samma sak som du själv gör. Den första maj var jag med i Nyhetsguiden i P3 och tipsade om just detta. Aktiviteten döptes snabbt till Krunch (kreativitetsluch) och kan bland annat följas på Twitter under #krunch. Min oändligt kreativa kollega Arvid har till och med hunnit styra upp sajten Hashtagkrunch där du enkelt kan styra upp en kreativ lunch med någon som inte gör samma sak som du själv.

Bild: flickr.com/raptortheangel
Referens: Synchronicity, instant messaging, and performance among financial traders av Saavedra, Hagerty och Uzzi

Denna serie kan ses som små axplock ur utbildningen Idéfabriken — psykologin som gör dig mer kreativ. Jag har tidigare skrivit om styrkan med att ha en blandad arbetsgrupp och bristerna i arbetsmetoden Brainstorming.