Förlåt Adlibris men mitt irrationella beteende backas upp av psykologisk forskning

Den 2:a december fick jag ett boktips av Seth Godin (gillar att stoltsera med detta). Samma dag beställde jag boken. Som vanligt så valde jag att betala via faktura. Den 13:e december åkte jag till Colombia. Den 16:e lämnade min flickvän Göteborg för att spendera helgerna i Stockholm. Den 17:e fick jag ett sms som sa att boken anlänt till min mataffär. Fail!

Förhoppningsvis så hinner förfallodatumet inte gå ut förens jag är hemma och troligtvis så har Adlibris överseende med detta, har skickat ett mail som poängterar min tankspriddhet. Att jag valde att skjuta upp kostnaden för boken (135kr) istället för att betala för den direkt fångar ett fenomen som psykologer forskat på länge. Det handlar om kortsiktighet vs. långsiktighet, där det förstnämnda ofta tenderar att vinna. Mitt högst irrationella beteende (135kr är ju typ det samma idag som om 2 veckor) fångas av den extremt citerade teorin av Kahneman och Tversky, det vill säga Prospekt teorin. Ska jag ge mig på att ge en extremt förenklad bild av denna teori så kan man säga att den menar att det finns inga objektiva värden och att vinster och förluster är något helt olika när det kommer till dess subjektiva värden.

Vad menar jag när jag säger att det inte finns några objektiva värden? Tänk efter själv, tycker du att kostnaden för en biobiljett är alldeles för dyr medan priset för en öl på valfri Stockholms krog (3 öl i Göteborg) känns helt rimligt? Varför drar jag mig alltid för att ta kostnaden direkt för att sedan sitta bitter framför datorn i slutet av månaden med en hög fakturor? Kostnaderna i dessa exempel är ju de samma men ändå reagerar vi olika inför dem.

Huruvida en biobiljett vs. två öl fångar fenomenet kan ifrågasättas men jag tror att det hade sålts bra mycket fler biobiljetter om bio inte hade varit en sådan stor “grej”. Tänk om man kunde impuls-köpa en biobiljett på samma sätt som man beslutar sig för  att ta en drink klockan kvart i tre en lördag? SF hade lätt sålt flera biobiljetter.

Om jag inte varit så förblindad av de kortsiktiga konsekvenserna (135kr är nice att ha på kortet) och istället funderat lite kring de långsiktiga konsekvenserna av att ta kostnaden direkt hade jag troligtvis sluppit att skam-maila Adlibris och be om lite uppskov. Inom kort tänkte jag ta upp en studie som belyser samma princip, hur vi hellre tar en liten belöning direkt än väntar en vecka och då får en stor sådan, men nu ska jag iväg och försöka köpa en bussbiljett till Medellin med hjälp av appen Word Lens.