Endowment-effekt: Varför du aldrig kan uppskatta en läsplatta förrän du äger en

Så här i Ipad 2-tider känns det relevant att påminna om paddans osexiga syssling läsplattan. Även om Kindle är Amazons mest sålda produkt någonsin så är dess hype omöjlig att jämföra med Ipads. Jag är själv en stolt ägare av en Kindle men hur varmt jag än talar om min platta så har jag svårt att övertyga personer i min omgivning om dess awesomeness. Hur kan min bild av plattan skilja sig så mycket från de icke-invigda?

Professorn Richard Thaler berättar i sin bok Nudge om ett experiment som han alltid utsätter sina studenter för under deras första lektion. Thaler delar ut muggar till hälften av studenterna och sedan frågar han de som blev utan mugg hur mycket de är villiga att betala för en av muggarna. De som i sin tur fått en mugg får istället ange hur mycket de är villiga att sälja sin mugg för. Resultatet blir alltid det samma: de som äger en mugg uppger att de är villiga att sälja denna för ungefär dubbelt så mycket som de utan mugg uppger att de är villiga att betala för att få en mugg. Värdet av något går alltså upp när det väl hamnar i vår ägo, jag vet att jag sagt det förr.

Thaler kallar detta för Endowment effect. Orsakerna till detta beteende är många, vissa menar att endowment effect är ett effektivt sätt att minska det missnöje och den ånger som vi kan uppleva när vi väl gjort ett val. Jag måste erkänna att mina lovord av Kindle kan vara lite utav en endowment effekt men jag föreställer mig också att för att förstå riktigt hur awesome en pryl är så måste man få chansen att testa den ordentligt. I brittiska Wired kunde man för ett tag sedan läsa om Social Commerce, det vill säga hur vår konsumtion allt mer påverkas av våra sociala nätverk. Det är väl ingen hemlighet att vi ibland gillar att berätta om saker vi köpt och kanske främst om lyckade köp. Att detta alltid kommer att handla om subjektiva åsikter är inget nytt men nu när du känner till endowment effect vet du att du bör ta dessa med en extra stort nypa salt. Så även om du ser mig prisa min Kindle på Facebook så kan du fundera på hur mycket av detta “rosande” som egentligen bara är en endowment effect. Du kommer självklart själv att påverkas av denna effekt när du väl förskaffat dig en Kindle så i slutändan är vi kanske alla vinnare, speciellt Amazon.

Foto: flickr.com/kodomut

Vill du lära dig mer om hur vi påverkas av personer i vår omgivning? Spana då in vår utbildning Hopkopplad som vi kommer att hålla på vårt kontor den 6:e maj.