Så skapar du en kreativ organisation

WIRED Editor Clive Thompson: Where Big Ideas Come From from WIRED on FORA.tv

I föreläsningen här ovan berättar journalisten och Wired-skribenten Clive Thompson om hur riktigt stora idéer kläcks. Hans huvudbudskap är att dessa idéer inte är unika utan stora upptäckter sker ofta på flera platser under samma period. Teleskopet är ett sådant exampel som Clive berättar om.

Enligt Clive så bör företag satsa på att uppmuntra så kallat publikttänkande. Kreativitet har aldrig handlat om ett ensamt geni som sitter på sin kammare och kommer på nästa stora grej. Unika idéer uppstår när geniers idéer möts och blandas. Ett exempel på detta är post its. Allt började med att en anställd på företaget 3M uppfann ett lim som kunde användas flera gånger. Uppfinnaren visste dock inte vad limmet skulle vara bra för. Han visste dock att någon på 3M garanterat skulle veta vad hans uppfinning borde användas till. Efter månader av presentationer av sin idé stötte han slutligen på Arthur Fry som direkt såg hur limmet skulle användas. Fry brukade sätta bokmärken i sin bibel vid de psalemer som skulle sjungas i kyrkan. Problemet var bara att dessa tenderade att ramla bort på vägen till kyrkan. Limmet skulle lösa hans problem och resten är som man säger historia.

Utmaningen för företag som vill överleva i en värld där innovation är ett krav är alltså inte att hitta kreativa genier. Er utmaning ligger snarare i att skapa situationer som uppmuntrar till publikttänkande. Genierna är redan på plats, nu måste de bara börja prata med varandra.

Bild: flickr.com