Enligt bloggen Marketwatch så spenderar iPhone-ägare mer än ägare av andra smartphones, iPad-ägare spenderar dessutom mer pengar på e-handel än ägare av andra typer av surfplattor. iPad-ägare lägger i genomsnitt 158 dollar per köp när de handlar online medan övriga konsumenter lägger i snitt 105 dollar. Läs hela rapporten här.
För mig är det förstås mer intressant att fundera över varför iPad-ägare verkar vara mindre priskänsliga. Teorin kring inramning (mer känt som framing) kan ge oss lite djupare förståelse för iPad-ägarens ökade benägenhet att shoppa. Kortfattat så innebär teorin att vår upplevelse av olika saker påverkas av hur dess inramningen ser ut. I en studie tillfrågades grekiska bönder om deras syn på renat vatten. Hälften av de tillfrågade bönderna fick frågan om de kunde tänka sig att vattna sina grödor med “recycled water” medan resten fick frågan om de kan tänka sig använda “treated waste water”. Studien visade att namnet på vattnet hade oerhört stort inflytande, 64 procent kunde tänka sig att använda “recycled water” men endast 36 procent ville använda “treated waste water” för sina grödor.
Studien är ett tydligt exempel på hur inramning styr vår uppfattning. Ett annat exempel som jag ofta brukar nämna är Cheap Monday, ni vet de “billiga” jeansen som bara kostar 400 kronor. Jag har aldrig hört någon påstå att dessa jeans skulle vara dyra men fundera på hur ni hade upplevt priset om jeansen istället sålts på H&M, Lindex eller Dressman? Visst är 400 kronor ett bra pris men jag tror att en del av upplevelsen beror på att jeansen såldes tillsammans med dyrare “designjeans”. Inramingen kring Cheap Monday-jeans är alltså snarare Acne och Nudie än H&M och Dressman vilket bidrar till att skapa upplevelsen av att de är billiga.
Så tillbaka till iPad och dess shoppande ägare. Deras benägenhet till att shoppa för mer än andra konsumenter kan dels bero på att priset för en iPad är högre än andra surfplattor (OBS! rapporten kom innan lanseringen av iPad mini). Det finns också de som hävdar att iPadens snygga och intuitiva design skapar en mer njutbar shoppingupplevelse:
The iPad feels like a high-end store—the virtual equivalent of Saks Fifth Avenue or Barney’s
– Marketwatch
Hur mycket iPad-ägarnas shopping påverkas av inramningsprincipen går det naturligtvis inte att säga något om. Det vi kan säga är det finns flera exempel på hur en iPad kan påverka vår upplevelse av andra kostnader. Har du stött på inramningsprincipen någon gång?