Anställda dansar i butiken: Likgiltighet

2009: Avsaknad av starka känslor väcker starka känslor. 

Ett videoklipp som visar hur ett gäng anställda i Microsofts butik börjar dansa dök upp på en amerikansk blogg http://www.bradslavin.com/2009/11/16/microsoft-store-in-mission-viejo/ nyligen. Bloggaren skrev en lång hyllning till butiken, att han blev “golvad” av hela upplevelsen och att dansen varken kändes framtvingad eller krystad. 

Bloggposten och videoklippet spreds som en löpeld över nätet och väckte en hel del negativa reaktioner. Till skillnad från Radiotjänstreklamen vi tog upp igår, som uppenbart var en reklam men som ändå skildrade genuina känslor, uppfattades den här filmen som reklam under täckmantel av amatörfilm. En och annan av dansarna och butiksbesökarna ser genuint roade ut, men minst lika många verkar vara tämligen likgiltiga. Filmen väckte starka känslor på grund av avsaknaden av känslor! En vanlig kommentar till filmen var just att den kändes både framtvingad och krystad. 

annakaver

Psykologen Oskar Henrikson kommenterar klippet

Det är svårt att beordra känslor – och kanske tänkte därför chefen på Microsoft-butiken att det är en bättre idé att befalla sina anställda att göra något som borde väcka positiva känslor. Det chefen verkar ha missat är att en koreograferad dans till Black Eyed Peas väcker olika känslor hos olika personer. Någon blir glad, någon får ont i magen. Kanske kunde chefen ha satt upp som ett övergripande mål för de anställda att under en viss tid skapa så mycket glädje som möjligt i butiken. Men låtit de anställda själva definiera vilka beteenden som passar bäst för dem. 

Av: John Airaksinen