Nyårsnatt. Skratten ekar. En champagnekork smäller tillsammans med raketerna ovanför oss. Himlen fylls av svävande rislyktor som sakta stiger mot skyn. Mitt i alltsammans ska mina vänner ge nyårslöften.
De kan låta på olika sätt.
“Jag ska bli mer kreativ”
“Jag ska äta vegetariskt fem gånger varje vecka”
“Jag ska göra femton armhävningar varje dag”
Och jag tänker för mig själv att tanken är god. Men tyvärr är jag en aning skeptisk.
Det är lätt att stå på nyårsnatten och lova en massa saker. Det är mycket svårare att hålla vad man lovar. Vi på Psykologifabriken ger inga nyårslöften. Men vi vill hjälpa till att förändra beteenden. Med hjälp av vår kunskap om beteendeförändring och våra kunders kunskap och mål ser vi till att skapa förändring där den behövs. I vardagen. Och mina vänners goda vilja till trots, nyårslöftena hålls sällan. De är ofta för vaga, krångliga och de saknar ofta sammanhang. Om man ska skapa förändring är det bättre att vara specifik, enkel och sätta förändringen i den vardag som redan existerar.
En av de främsta i världen på beteendeförändring med hjälp av digitala verktyg, som vårt eget Viary, är BJ Fogg. Han har tagit fram tre enkla principer, som gäller för beteendeförändring. Vi på Psykologifabriken har inspirerats av detta och det genomsyrar vårt sätt att arbeta.
1. Vi är specifika
Att säga “jag ska bli mer kreativ” är allt för vagt. Det är bättre att definiera ett verkligt kreativt beteende, exempelvis att “jag ska skriva ned tre idéer på uppslag till en dikt”. När vi definierar de beteenden vi vill skapa, är vi så specifika det bara går.
2. Vi gör det enkelt
Om man inte har en invand rutin att äta vegetariskt, kan det vara ett stort steg att göra det flera gånger varje vecka. Bättre då att börja i små, extremt små, steg. I stället för att säga “Jag ska äta vegetariskt fem gånger varje vecka” är det bättre att säga “jag ska äta en vegetarisk måltid i veckan till att börja med”. Det är lättare att öka stegvis, än att nå toppen direkt.
3. Vi ger en trigger
En person som sällan tränar och ändå lovar “Jag ska göra femton armhävningar om dagen” hamnar väldigt långt ifrån den vardag den redan har. En viktig detalj i ett nytt beteende, är att det ska triggas av någonting. En påminnelse från en vän, ett pling i telefonen eller att beteendet följer på någonting man redan vanemässigt gör, är bra triggers. Personen som ska göra armhävningar har mycket att vinna på att säga “efter att jag borstat tänderna på morgonen, ska jag göra 5 armhävningar
I kommande inlägg här i Experimentfabriken kommer du att lära dig mer om forskningen på beteendeförändring med hjälp av modern teknik. Något vi på Psykologifabriken börjar bli riktigt bra på. Och vi lär oss ständigt.
Vi hjälper dig att förändra beteenden med modern teknik. Vill du veta hur? Kontakta oss på Psykologifabriken