Vi på Psykologifabriken tycker som bekant att det är intressant att experimentera med hur man kan använda teknik för att förändra beteenden.
Nu har ett av våra roligaste experiment blivit ett ett publicerat paper! Under PS13-konferensen förra våren uppträdde Yamarill – en akt som jag och Hoa driver med sångerskan Ronja Larsson och DJ:n Gustaf Schüldt – och då passade vi på att se om vi kunde använda psykologi och teknik för att få igång dansgolvet lite extra!
Med hjälp av ett gäng genier från Hyper Island – Edith Börjesson, Ellinore Funck, Christina Holmstoel & Daniel Beauchamp – gjorde vi dansgolvet till ett stort dans-battle-experiment! Deltagarna blev via en specialbyggd mobilapp indelade i tre lag, och tävlade sedan under spelningens gång att dansa så mycket som möjligt. Mobilappen använde telefonernas accelerometer för att samla in data på hur mycket alla rörde sig – och det laget som rörde sig mest under ett antal timade rundor vann!
Såhär såg det ut:
Hoa har nu skrivit ihop ett paper på experimentet och fått det publicerat! Läs hela här – och abstract nedan:
“Research indicates that there is a potential for persuasive technologies to be used as a means for increasing physical activity. In this exploratory work, we developed a mobile web application to gather movement data to explore the potential of a health tool in the context of a dance floor to promote physical activity. We wanted to explore if the mobile application in combination with the context and mechanisms seen in other health applications could drive physical activity. In total, 208 participants generated 20,279 data points through the mobile application on the dance floor. The result from this work points out that the concept should be further investigated in more studies.”