Knep för kreativa vanor: kartlägg din kreativitet

I våra träningsprogram hjälper vi människor att få in nya vanor samt utmana sig själv. I mitt eget program Idéfabriken försöker jag bland annat att skapa vanor så som att “spara en idé” och att “notera när man upplever flow”. Att träna in en nya vana är inte det lättaste. Tre veckor är en början men forskning visar att det tar i snitt 66 dagar av avsiktlig träning att få in en ny vana.

Precis som så mycket i livet så ligger belöningen av träningen ofta ganska långt in i framtiden. För att arbetet ändå ska kännas belönande gäller det att hitta små belöningar på vägen. Jag stötte nyligen på en funktion i programmet Evernote som gjorde mitt idésparande mycket roligare. Funktionen heter Atlas och innebär att man får se vart man befunnit sig när man skapat en vissa anteckning. Då jag “taggar” alla mina idéer med just “idé” kan jag på ett enkelt sätt se vart jag kläcker flest idéer. Som kartan ovan avslöjar så verkar jag vara som mest kreativ hemma, följt av kontoret och sedan hemma hos min mamma. Tar vi en titt på världskartan så verkar Sverige vara den plats där jag är mest kreativ i. Visst är det så att jag spenderar mest tid här men är det ändå inte lite intressant att se vart man befann sig när en specifik idé dök upp?

Hur man bör mäta kreativitet är något som forskare haft ganska svårt att enas kring. Det finns flera olika metoder men du som vill börja kartlägga din egen kreativitet kan följa min enkla mall:

1) Definiera vad du anser vara kreativt. För mig så var “ny idé” något som jag ser som kreativt
2) Skapa ett mått på din kreativitet. Jag mäter alltså ovanstående genom att räkna antal anteckningar i Evernote som “taggats” med “idé”.
3) Jämför med annan data för att kunna dra lite slutsatser om vad som verkar funka. Kartan i kombination av antal idéer har gett mig många insikter om min egen kreativitet.

Den som följer bloggen regelbundet vet att jag gillar att nörda ner mig i analyser av mitt eget liv med hjälp av diverse olika program. Visst, det tar en del tid men resultatet är oftast väldigt intressant. I den bästa av världar kan vi förstås ägna oss mer åt att dra slutsatser och mindre åt datainsamling.

Följ med på ett tre veckor långt äventyr där du får träna på att bli mer kreativ. Du kan antingen dela äventyret med dina kollegor eller gå våra öppna program. Allt du behöver är motivation och en smartphone, se mer här!