När är vi som mest aktiva på sociala medier? Många ser nog slöa dagar framför sig, de dagar då vi bara lyfter ett finger så fort vi vill kolla Facebook-appen. Jag bestämde mig för att undersöka om detta gäller för mig – och som tur är så finns alla verktyg för att testa detta antagande bara några knapptryck bort.
Ovan ser du min data från Nike Fuelband till vänster och den samlade datan från de flesta tjänster jag använder inom social media från de senaste 90 dagarna. Just Fuelbandet är något vi skrivit om tidigare. För oinsatta kan bandet beskrivas som en sorts stegräknare från framtiden. Fuelbandet samlar helt enkelt in hur mycket jag rör på mig. Datan till höger är en sammanställning av min aktivitet på de fyra tjänsterna vars logotyper ni ser under grafen – Facebook, Foursquare, Instagram och Twitter.
Hos vissa av er lyser nog nördlampan starkt just nu. “Vilket jobb att samla in allt sånt där”. Nej, så är det faktiskt inte. Faktum är att alla dessa tjänster gjort det lätt för oss nördar att ladda hem data kring våra egna beteenden. Man behöver inte vara en supernörd för att se att det verkar finnas ett visst samband mellan de dagar jag är som mest aktiv inom sociala medier och de dagar jag rör mig som mest. Kan jag då förkasta antagandet att jag spenderar mest tid på internet när jag slöar? Nej, inte riktigt än. För att kunna göra det måste vi ta på oss den riktiga nördhatten.
Visst, det ser ut att vara ett samband men för att säkerställa att detta samband inte uppkommit av en slump behöver vi ta hjälp av statistikprogrammet SPSS. Du som kan din vetenskapliga metod kan kanske utläsa av tabellen nedan så är det ett starkt samband mellan Fuels och min aktivitet på sociala medier. Vi kan också se att detta samband är signifikant på en 0.001-nivå. Detta innebär helt enkelt att vi kan utesluta att sambandet mellan min social media-aktivitet och mina Fuels uppkom av en slump. Diagrammet ovan gav som sagt en hint om att det fanns ett samband men för att vara helt säkra måste vi alltså ta nördvägen via SPSS.
Jag hade kunnat sluta här men det finns några saker jag bör påminna er om. För det första gäller slutsatsen bara mig, ni får själva undersöka hur det ser ut för er. Att göra en egen studie är inte så svårt, mejla mig om du undrar hur du ska göra. För det andra så är denna data bara helt vanlig tråkig data. Visst jag bryr mig mycket om den men ska den hjälpa mig utvecklas så krävs det att den sätts i ett sammanhang. Vi på Psykologifabriken är knappast de enda som jobbar datadrivet. Jag vill dock tro att vi är bland de få som faktiskt försöker göra datan betydelsefull och skapa förslag på aktiviteter baserade på datan som man borde göra mer av. Utifrån min data skapade jag ett par konkreta tips till mig själv som jag gärna hade fått vid rätt tillfällen, se nedan.