Vi på Psykologifabriken älskar experiment, man startar inte en blogg som heter Experimentfabriken om det inte vore så. Experiment kan betyda många saker men för oss handlar det om att testa ett antagande för att se om det stämmer eller ej. Jag önskar att alla skulle ha ett sådant förhållningssätt när det kom till idéer. När jag är ute och genererar idéer på företag är det vanligare att höra varför en idé inte skulle funka snarare än varför den skulle funka. Istället för att avfärda idéer vill jag se att idéerna testas på ett strukturerat sätt, det vill säga genom experiment.
När du designar ett experiment utifrån en idé eller ett antagande är första steget att konvertera idén till en så kallad falsifierbar hypotes. En sådan hypotes är ett uttalande som kan bevisas vara felaktigt. När vi designade vårt relations-experiment Project Grandma byggde vi det runt mitt uttalande om att “jag inte har tid att träffa vänner och familj eftersom jag måste arbeta”. Under två veckor jobbade jag sedan med att försöka ha mer kontakt med vänner och familj. När vi utvärderade denna period med hjälp av produktivitetsverktyget RescueTime så kunde vi se att jag visst kunde jobba OCH umgås med mina vänner och min familj. Med andra ord kunde jag förkasta hypotesen.
Nedan kan du läsa om två andra idéer som testats genom just experiment.
“Vill människor spara filer på internet?”
Frågan ställde Dropboxs grundare Drew Houston till sig själv. Dropbox är en tjänst som gör det möjligt att spara filer på nätet istället för på din datorns hårddisk. Innan Drew började bygga på tjänsten klippte han ihop en tre minuter lång film där han presenterade tjänsten. Tack vare forumet Hacker News fick Drews film extrem spridning och tiotusentals personer signade upp sig för tjänsten. Det bör nämnas att det efter experimentet tog Drew 18 månader att bygga klart Dropbox, men vad gjorde det? Han visste ju att han var något stort på spåret!
“Går det att sälja skor på nätet?”
Idag är svaret ganska uppenbart men när Nick Swinmurn grundade Zappos 1999 var det inte lika tydlig huruvida detta var en bra idé eller ej. Zappos är idag en av de största nätbutikerna och 2009 såldes företaget till Amazon för 1,2 miljarder dollar. Allt började dock med ett experiment. Istället för att köpa in ett lager med skor, sätta upp en webbshop, anställa personal så la Nick upp ett gäng bilder på skor på zappos.com. Om någon ville köpa skorna fick beställa dem genom att mejla honom. De Zappos tidiga kunder inte visste var att Nick inte hade några skor på lager utan att han istället gick till skoaffären han bodde bredvid och köpte de skor som kunderna beställde. Ett ganska enkelt men effektivt experiment som talade om huruvida han var rätt eller fel ute.
Har du en idé eller ett antagande börjar du alltså alltid med att formulera detta som en falsifierbar hypotes. Efter det bestämmer du hur du ska testa din hypotes och vilket resultatmått som säger om hypotesen var sann eller falsk. Visst finns det massor av saker som är relevanta för din hypotes men fokusera på ett mått. För mig var det om jag var mer produktiv, för Dropbox var det antalet som skrev upp sig på deras förhandslista och för Zappos handlade det om hur många som hörde av sig och ville köpa skor.
Texten är en del av vårt träningsprogram i kreativitet, ett tre veckor långt program där du tränar på att bli mer kreativ. Utbildningen sker via din smartphone och tar ca fem till tio minuter per dag.