Bildkälla: http://www.flickr.com/saxonmoseley/

Det ska vara värt att vänta

I mellandagsreans tider ringlar köerna långa. Det är en traditionstyngd tid och för vissa verkar det ha blivit en tradition i sig att spendera timmar i butikerna. Människor shoppar i timtal – och köar minst lika länge. Många verkar tycka att det är värt lång tid i en kö för att spara in några kronor.

När det handlar om köer och köande blir det uppenbart för många, det som som beteendeekonomerna redan vet. Människan inte alltid är särskilt rationell.

David Meister har fördjupat sig i ämnet köer. Både det faktum att människor köar och hur köandet ska kunna bli mera njutbart.

Mellandagsrean är ett tillfälle då tiden i kön kan verka otroligt lång. I en stimmig och stressig affär när man har för mycket julmat i magen och ljudet av trötsamma Jingle Bells i öronen. Där är köandet knappast en njutning. Kön känns oändligt lång. På en annan plats, utomhus i iskyla utanför en biograf eller elektronikbutik, kan en annan grupp människor köa för någonting de värdesätter. En biljett till den senaste Twilight-filmen eller för att bli först med en ny Apple-produkt. Människor är beredda att köar för olika saker och av olika anledning. För den som säljer handlar det om att skapa värde kring sin produkt, för att öka värdet på köandet. För den som köar handlar det om en väntan med förväntan.

Det ska vara värt att vänta.

Valbloggen har gett många exempel på den irrationella människan och hur vi kan förklara människors beteende. När det kommer till köande och att vänta på en produkt, finns flera beteendeekonomiska kunskaper som kommer till användning. Prospektteorin hävdar att människors tänkande är referensberoende. Dessutom vet vi att människor är förlustaversiva. Vi undviker hellre förluster än söker vinster. Om vi accepterar ett erbjudande beror det på att uppoffringen är under vår ursprungliga referensnivå. Vi kan inte tacka nej. Då är det fullt förståeligt att ett erbjudande under mellandagsrean lockar. När man sedan stått en stund i kön, kan det hända att man inte längre känner lika starkt för varan man håller i famnen. Det är då förlustaversionen sätter in. Man vill helt enkelt inte att den tid man stått i kön ska bli bortkastad.

Något annat som i allra högsta grad påverkar människors beslutsfattande är sociala faktorer. Det kan ge en förklaring till det faktum att vissa vill köa timtals, ibland flera dygn, för en biljett till en film eller för att få köpa en produkt. Innan ett efterlängtat bok- eller filmsläpp brukar vi få rapporter om tältande ungdomar utanför biograferna. Irrationellt, javisst. Och fullt mänskligt. De köar tillsammans och flera undersökningar visar att man skattar sin upplevelse högre om man fått göra vissa uppoffringar för att nå den.

Alla köer är inte roliga att stå i, det säger sig självt. Det är troligtvis mer sammanhållning i kön till den nya Harry Potter-filmen än till ungdomsmottagningens klamydiatest. Men, som vi sett kan de beteendeekonomiska principerna hjälpa oss att förstå varför människor spenderar otaliga timmar i en kö, liksom hur tiden i kön kan uppfattas som mer värdefull och roligare.

Vill du veta mer om hur vi kan göra erbjudanden, produkter och tjänster roligare för kunden? Kontakta beslutsbyrån.