Det optimala antalet alternativ?

Vana läsare av Valbloggen vet vid det här laget att Paradox of Choice både har bekräftats och problematiserats. Nu ska jag ge ett exempel på en situation där jag verkligen utsatts för ett choice overload och hur jag hittade en lösning på problemet.

Här om dagen letade jag resmål på internet. Jag hade inte bestämt var jag ville åka utan kikade över utbudet för att hitta den bästa resan. Och vilket utbud sen! Vi potentiella kunder erbjöds resmål över hela världen, 400 hotell i Orlando, 750 hotell i London och biljetter till alla evenemang vid vårens alla helger i alla städer.

Det var bara att välja.

Men, det är svårt att välja det bästa, när man har allt att välja på. Följden blev, som ni kanske misstänker efter att jag letat efter den bästa resan, att jag inte valde någon resa alls. Jag blev mest förvirrad och vilsen gällande mitt resmål.

Det var då jag hittade sidan Triporati, som jag tycker är ett lysande exempel på en tjänst där man tänkt ett steg längre än att ”erbjuda allt som finns i hela världen”. Vi har sett många, för många, exempel på sko- och klädbutiker eller elektronikförsäljare som låter kunden se hela utbudet av tusentals artiklar på en och samma sida. Man skyltar med att man har fler klädesplagg eller tv-apparater än någon annan, som om det vore det optimala. Men Triporati gör på ett annat sätt.

Triporati har ett lika stort utbud som många andra resesidor, absolut. Och besökaren på sidan ställs inför val, javisst. Men det finns en avgörande skillnad. När man loggar in på Triporati ställs inför val med enbart två alternativ. Det första valet är “stad eller landsbygd” och efter det kommer ytterligare några frågor med endast två svarsalternativ. Därefter får man förslag på resmål som passar den profil man stämmer överens med. Varje val görs mellan både text och bild, så det blir enkelt att skapa förståelse för vad det är man väljer – och vad man väljer bort. Många webbutiker och tjänster borde lära sig av Triporati. Det är verkligen ett gott exempel på att ha kunden, slutanvändaren, i fokus.

Kommer du på någon annan sida som ger användaren ett optimalt antal val?

Du kan göra erbjudanden, produkter och tjänster bättre för dina kunder. Vill du veta hur? Kontakta beslutsbyrån.