Därför är det svårt att överlista Black Friday

Fredagen den 23:e november är det dags igen: Black Friday. Svenska handlare har omfamnat shoppinghögtiden med hull och hår – sannolikt för att den fungerar så himla bra. Och egentligen är det inte så konstigt, forskning och erfarenheter har sedan länge visat att just kalenderhändelser är ett effektivt sätt att trigga beteenden.

Gym är ju exempelvis alltid överfulla av hoppfulla personer i januari men lagom till att kvartal ett går över till kvartal två så är det återigen glest bland besökarna. Tajmingen är inte så svår att förstå, då just “bli mer hälsosam/börja träna” är ett av de vanligaste nyårslöftena som en människa kan avlägga. Katherine Milkman är en psykolog och forskare vid Penn State University som länge var intresserad av att förstå varför nyårslöften fungerar så bra och om en liknande effekt uppstår på andra håll. I den vetenskapliga artikeln The Fresh Start Effect: Temporal Landmarks Motivate Aspirational Behavior redogör hon för tre studier som alla visar på en och samma sak: vi människor gillar att knyta upp beteendeförändring kring specifika startpunkter. Genom att analysera sökdata från Google kunde hon exempelvis visa att sökningar efter ordet “diet” ökade markant vid den första dagen på en ny månad. Trenden var också att ju senare på året, desto mindre vanlig blev sökningarna. Intressant nog så uppstod även samma effekt dagen efter en ledighetsbetonad högtid, som Thanksgiving. En liknande effekt kunde Nackademin, en svensk yrkeshögskola specialiserad på digitala utbildningar, visa på, då de för några år sedan noterade att trafik till deras webbplats alltid var som högst under söndagkvällar.

Likt kanelbullens dag (vilken arbetsplats bjöd liksom inte på bullar då?) har Black Friday blivit ett startskott för shoppingbeteenden. Vissa vi har talat med vittnar om att man till och med håller sig till den svarta fredagen, det kan ju komma en deal man inte vill missa. Shoppinghögtiden är nämligen en enda stor beslutsfälla, alltså ett stycke psykologisk design med avsikt att påverka dina val. Likt Milkmans fynd ovan så har sannolikt handlare sedan länge noterat hur de kan styra människors vanor genom att anspela på olika kalenderhändelser.

I boken Beslutsfällan skriver vi mer om den här och fem andra fällor som försöker få dig att handla mer, titta mer, scrolla mer, ja egentligen massor av beteenden som du nog klarar dig bra utan. Som Psykologifabrikenläsare kan du just nu köpa boken till ett pangpris!

Köp boken här och använd koden smartare för 33% rabatt, 185 kronor inklusive frakt. 

Skrivet av Niklas Laninge och Arvid Janson, före detta medarbetare på Psykologifabriken.