Vad har du på väggen? Hur priming påverkar vårt beteende.

Se dig omkring. Vad ser du? Kanske har du några affischer eller tavlor på väggarna. Har du blommor i fönstret? Hur är utsikten då du tittar ut? Har du människor omkring dig och i så fall, hur är de klädda? Är du hungrig eller mätt. Pigg eller sömnig?

Omgivningen påverkar oss mer än vi tror. En bild på skrivbordet eller ljudet av ett flygplan väcker associationer som påverkar vad vi känner, tänker och gör. Ofta utan att vi vet om det själva. Det är här fenomenet priming kommer in. Priming innebär att allt vi ser, känner, hör och gör, påverkar våra kommande känslor, tankar och beteenden. Det är ett lika fascinerande som komplicerat begrepp. Fascinerande eftersom det visar hur lättpåverkade vi alla är. Komplicerat eftersom det ibland är motsägelsefullt.

Nu undersöker vi priming närmare. Du kommer att få en bättre förståelse för vad det är och hur det kan användas för att skapa positivt beteende. För att vi ska uppleva flourishing. Vi börjar med några exempel.

I en studie undersökte man priming i ett fikarum på en arbetsplats. Man ville se hur en enkel liten förändring i fikarummet kunde påverka människors vilja att ge pengar till kaffekassan. Den lilla förändringen var på väggen. Man bytte nämligen ut affischen I rummet varannan vecka. Varannan vecka hade man affischer med ett par ögon. Varannan vecka hade man affischer med blommor.

Skillnaderna var stora. De veckor då ett par ögon blickade ned på människorna i fikarummet gav de mer pengar till kaffekassan. Under veckorna med blommiga affischer var människor inte lika givmilda. Snacka om flourishing!

En annan studie undersökte hur priming i form av en fråga påverkar framtida beteende. Ett antal människor fick frågan om de tänkte läsa för nöjes skull under kommande veckor. En kontrollgrupp fick andra frågor som inte rörde framtida beteenden. Vid uppföljningen de som fått frågan om att läsa också gjort det i större mån.

Många faktorer påverkar vårt beteende. Priming är en av dem. Tänk dig vad det kan betyda. Motiven på bilderna du har omkring dig påverkar ditt och andras beteende. Om du frågar en bekant om den tänker hjälpa en pensionär över gatan eller ringa en vän, ökar sannolikheten att det också händer. Det finns gott om forskning från positiv psykologi som menar att vissa beteenden ökar välmåendet, både hos den som gör det, den som tar emot det och de som observerar det. Kanske kan vi använda priming för att ge oss själva en knuff i rätt riktning. För att nå flourishing.

Priming är både fascinerande och komplicerat. Men, med större kunskap om det, kan det användas på rätt sätt. Många bäckar små, leder kanske till stor förändring i människors beteende. Snart kanske vi alla skänker mer pengar till välgörenhet eller gör vänliga saker för våra medmänniskor.

I nästa post här på Valbloggen kommer vi att se fler exempel på hur priming kan användas för att skapa mer flourishing.

Du kan göra vardagen enklare, effektivare och bättre för människor. Vill du veta hur? Kontakta Beslutsbyrån.

Referenser:

Bateson, M., Nettle, D., Roberts, G. (2006) Cues of being watched enhance cooperation in a real world setting. Biology Letters. Vol. 2. 412–414

Fitzsimmons, G, J., Levav, J. (2006) When Questions Change Behavior: The Role of Ease of Representation. Psychological Science. Vol. 17. 207–213