Tre tjänster jag aldrig kan lämna – IKEA-effekten på internet

Jag står inför ett sant I-landsproblem! För ett par veckor sedan blev jag tipsad om tjänsten Kippt, en tjänst som hjälper dig att samla alla dina favoritartiklar på ett och samma ställe. Kippt beskrivs ibland som Pinterest för arbetsplatsen, den som tar sig lite tid att analysera sajten kan säkert hitta ytterligare tusen andra tjänster som påminner om Kippt. För mig skulle artikelsamlaren vara ett substitut för Instapaper. I över ett år har jag samlat länkar via just detta webbaserade program. Jag har strukturerat mina länkar i mappar, gillat dem samt delat dem med vänner. Otroligt mycket av min tid har alltså lagts på Instapaper, vilket de är väldigt duktig på att visa för mig. Det slog mig varför det är så svårt för mig att överge Instapaper till förmån för den snyggare och mer effektiva Kippt: Instapaper utnyttjar den beteendeekonomiska principen IKEA-effekten.

IKEA-effekten handlar om att vi tycker om saker vi gjort själva bättre än sådant andra gjort. Om du och jag bygger en varsin Billy-bokhylla så kommer jag tycka att min hylla är lite bättre än din. Skulle vi sedan försöka sälja våra hyllor skulle jag tro att min bokhylla kommer att säljas för mer än vad du skulle sälja din för. Forskaren Mike Norton som gett IKEA-effekten dess namn, menar att vi vill rättfärdiga all tid vi lagt ner på att exempelvis bygga något och att vi därför tillskriver denna sak ett orealistiskt högt värde.

Min hypotes är att tjänster som går att skräddarsy och som samtidigt är skickliga på att visa exakt hur mycket engagemang vi lagt ner är extremt svåra att lämna. Här kommer tre tjänster som enligt mig lyckats bra med detta och som jag därför aldrig kommer att kunna lämna:

1) Mendeley: I Mendeley samlar jag alla texter jag har som handlar om forskning. Programmet gör det möjligt för mig att tagga, kommentera, stryka under och sortera alla artiklar. I skrivande stund har jag 120 artiklar som alla taggats och sorterats utifrån forskningsfält, vetenskaplig metod samt tillämpningsområde. Jag gissar att jag aldrig kommer att lämna Mendeley, inte för att det är världens bästa tjänst utan endast på grund av all tid jag lagt ner på att få programmet anpassat efter mig.

2) Airbnb: På denna sajt kan du hyra andras lägenheter samt hyra ut din egen lägenhet. Nu för tiden hyr jag alltid lägenheter via Airbnb och jag gissar att jag aldrig mer kommer att sätta min fot på ett hotell. Under sommaren har jag dessutom hyrt ut min egen lägenhet ett par gånger. Så varför är detta en tjänst som jag skulle ha svårt att lämna? Dels så handlar Airbnb mycket om att bygga upp förtroende vilket främst sker genom recensioner från andra användare. Hittills har jag lyckats skrapa ihop tio recensioner vilket gör min profilsida lite finare men gör det också lättare för mig att hyra och hyra ut lägenheter via sajten. Numera kan man också skapa sina egna listor på sajten. Här kan du bygga upp listor på lägenheter du vill hyra och på platser du vill besöka. Funktionen är enligt mig ytterligare ett sätt för Airbnb att engagera och få dig att lägga tid på sajten. Sett utifrån IKEA-effekten så är strategin ett genialisk knep för att undvika att användarna ska lämna Airbnb för någon av deras konkurrenter.

3) Spotify: Jag tycker att Napster-grundaren Sean Parker, som även investerat i Spotify, säger det bäst i citatet nedan:

”När personer med gratiskonton som tillbringat tusentals timmar med att skapa unika spellistor helst plötsligt vill ha tillgång till dessa när som helst, då har vi dem!”

Det var efter att ha läst en artikel om Sean Parker i Forbes som jag förstod att IKEA-effekten är något som många företag utnyttjar. Hittills har jag främst stött på tjänster på internet som använder principen. Har du något exempel på företag som låter dig påverka tjänstens innehåll väldigt mycket och som samtidigt är bra på att påminna dig om hur mycket du skräddarsytt deras tjänst?

8 svar till “Tre tjänster jag aldrig kan lämna – IKEA-effekten på internet”

  1. Victor Segell skriver:

    Detsamma har drabbat mig med Evernote. Jag har allt där.

    Vetenskapliga artiklar taggade efter innehåll och område.
    Dagbok.
    Att göra-listor.
    Inspirationsbilder.

    Ikea-effekten kallas det alltså!

  2. Niklas Laninge skriver:

    Haha japp klassisk ikea-effekt!

  3. John Airaksinen skriver:

    En viktig distinktion att göra här tycker jag är det irrationella högre värdet som man tillskriver en egenhändigt ihopmonterad Billy-bokhylla vs den faktiska nyttan ni har av att ni samlat på er och taggat upp artiklar i Mendeley. 

    Jag tror att det i fallet av att  inte vilja lämna en tjänst man investerat tid i handlar både om den faktiskta nyttan, och på toppen av det ett irrationellt IKEA-effektsvärde.

  4. Victor Segell skriver:

    Jo, det borde ju förevara så. Jag ÄLSKAR verkligen all tid jag lagt ned på Evernote!

  5. Jonna Engstrand skriver:

    Är det också därför jag känner sådant hat mot Mendeley när alla mina taggar på artiklar försvann efter en uppdatering, omvänd IKEA-effekt? 

  6. kentlundgren skriver:

    Tack för bra artikel. Kom i kontakt med Kippt och  Instapaper tack vare din text.

  7. Niklas Laninge skriver:

    Kul att gillar den Kent! Bra tjänster dessutom :) Hoppas du blir nöjd med dem!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.