Strategier för att minska sina val

Just nu är det mycket snack om choice overload här på Valbloggen. Det vill säga om forskningen som säger att fler val gör det svårare för oss att välja och att stora utbud har en tendes att göra oss mer missnöjda med våra val. Som ni kanske vet finns det forskning som visat att fenomenet har väldigt lite stöd. Dock så går det inte att säga emot alla de (inklusive mig själv) som känner igen sig i choice overload. De flesta av oss får nog svårare att bestämma oss om utbudet är nästintill obegränsat och visst är det lättare att ångra ett val om bättre alternativ ständigt dyker upp.

Att då och då minska sina val verkar med andra ord vara något som de flesta av oss skulle må bra av. I Vanity Fair berättade till exempel Obama om hur han bara har gråa och blåa kostymer för att slippa ödsla energi på just klädval. Fundera gärna på om du kan sätta upp någon liknande strategi för att göra ditt liv lite (liiite) enklare. Själv bestämde jag mig för att veckans bloggpost måste vara inspirerad från något jag såg på Readmill. Istället för att spendera timmar åt att söka inspiration surfade jag runt på Readmill i nån timme och voila! Här kommer ett citat från boken Delivering Happiness som fångar det här med att begränsa sina val på ett ypperligt sätt:

Du kan göra erbjudanden, produkter och tjänster bättre för dina kunder. Vill du veta hur? Kontakta beslutsbyrån.