http://www.flickr.com/photos/pasukaru76/

Litar du på autopiloten?

“God morgon mina damer och herrar detta är er kapten som talar. Vi har just lämnat Arlanda och beräknas arlanda på JFK Airport i New York klockan 10.30 lokal tid. Vädret är vackert och vi ser fram emot en trevlig flygtur. Hoppas att ni ska trivas”

Du lutar dig tillbaka i flygplanet och får plötsligt ett infall: tänk vad kul det vore att se piloterna jobba. Du går fram till cockpit, öppnar dörren och kliver in. Men, vad nu? Stolarna är tomma. Piloterna är inte där! En flygvärdinna kommer och berättar för dig att piloterna sitter hemma och styr planet via en smartphone.

Det här scenariot är inte hämtat från verkligheten, men det skulle kunna vara det. Modern teknik gör att ett flygplan i princip kan starta, flyga och landa utan att någon människa behöver sitta i cockpit.

Men, skulle du lita på att tekniken fungerar? Skulle du tycka att pilotens smartphone är trovärdig? De flesta människor svarar nej. De vill hellre att en pilot flyger planet med händerna på spakarna än att de, bokstavligt talat, lämnar över sitt liv i de digitala händerna på en dator.

När det kommer till trovärdighet händer det att datorer hamnar på efterkälken.

Idag används datorer inte bara i flygplan, utan i nästan allt vi gör. Vi tar upp vår smartphone, som också är en typ av dator, för att göra bankärenden. Vi håller kontakten med våra vänner genom sociala tjänster. Vi kollar hur vädret ska bli utan att vänta till kvällsnyheterna på tv. Och, det som Psykologifabriken hjälper till med, att förändra våra beteenden.

Forskningen kring Human-Computer Interaction, hur människor och datorer interagerar, har växt mycket de senaste åren. Mycket av det som varit känt inom psykologin visar sig också stämma när människor använder datorer. En av de viktigaste faktorerna för att en dator ska vara användbar, är att den är trovärdig. Som vi redan sett anses datorn i ett flygplan inte tillräckligt trovärdig (ännu). Men vad innebär en trovärdig dator?

En dator, liksom en annan människa, anses trovärdig om den innehåller två viktiga delar. Den ska dels uppfattas som tillförlitlig. Och den ska dessutom inneha en expertis. När vi gör våra bankärenden på telefonen litar vi på att tekniken är säker, tillförlitlig, så att informationen inte läcker ut. Vi hoppas också att tjänsten är skapad av personer med expertis inom sitt område, för att göra den så bra som möjligt.

Du som känner tillit till de tjänster som kan ges med hjälp av datorer kan ta mitt ord på att din smartphone är både tillförlitlig och att det finns tjänster som är utvecklade av experter. Ett exempel är Psykologifabrikens tjänster, som är utvecklade av experter och levereras genom tillförlitlig teknik.

Trevlig resa!

Referens: Fogg, B., & Hsiang, T. (1999). The Elements of Computer Credibility. CHI  ’99, 80–87.

Vi hjälper dig att förändra beteenden med modern teknik. Vill du veta hur? Kontakta oss på Psykologifabriken